Russia News - Historia

Russia News - Historia

VENÄJÄ

Uutisissa

Venäjä: Berezovsky luopui kansanedustajista
Venäjä pommittaa kapinallisia, Moskovaa tukevat tšetšeenit


Kuinka viisipäiväinen sota Georgian kanssa antoi Venäjän vahvistaa sotilaallisen voimansa

Elokuun alussa 2008, kun Georgian presidentti Mikheil Saakašvili lähetti joukkoja kapinalliseen Etelä-Ossetian maakuntaan, Venäjä tuli puolustuksekseen ja aloitti viisi päivää kestäneen konfliktin, joka päättyi venäläisiin joukkoihin lyhytetäisyydellä Georgian pääkaupungista Tbilisistä.

Moskovan aggressiivinen reaktio pitkään kiehuneisiin jännitteisiin Georgian kanssa ilmoitti Venäjän uudelleen nousemisesta sotilaalliseksi voimaksi ja avasi tien kiistanalaisille suhteilleen toisen entisen neuvostotasavallan Ukrainan kanssa vuodesta 2014 alkaen.

Separatistikysymykset Georgiassa

Venäjän ja Georgian välisen konfliktin juuret ulottuvat 1990-luvun alkuun, jolloin sekä Venäjä että Georgia olivat itsenäistyneet valtiot Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Sisällissota puhkesi Georgian sisällä, joka sijaitsee Venäjän eteläpuolella Mustanmeren itärannalla, kun kaksi maakuntaa ja Etelä -Ossetia Itä -Georgiassa ja Abhasia, luoteisrannikolla, joutuivat julistamaan itsenäisyytensä.

“One voi seurata [vuoden 2008 konfliktia] todellakin Georgian itsenäisyyden alusta lähtien, kun erityisesti Abhasia jakautui ja venäläiset tukivat Abhasiaa, ” sanoo Mark Galeotti, vanhempi ulkomaalainen jäsen Prahan kansainvälisten suhteiden instituutti ja Venäjän modernin historian ja turvallisuusasioiden asiantuntija.

Tulitauko vuonna 1994 päättyi pahimpiin taisteluihin, mutta jännitteet jatkuivat molemmissa irrallisissa maakunnissa, jotka pysyivät teknisesti osana Georgiaa. Eri etnisten ryhmien, osseettien ja abhasien, koti he olivat olleet itsenäisiä aiemmin 1900 -luvulla, Venäjän vallankumouksen jälkeen, ja he halusivat itsenäisyytensä takaisin.

Georgian presidentti Mikheil Saakashvili tapasi Yhdysvaltain presidentin George W. Bushin Valkoisessa talossa helmikuussa 2004. Yhdysvallat aloitti 5 000 Georgian joukon kouluttamisen muutamaa kuukautta myöhemmin. (CreditL Tim Sloan/AFP/Getty Images)

Georgia ja länsi

1990 -luvun lopulta lähtien Euroopan unioni ja Pohjois -Atlantin sopimusjärjestö (NATO) laajensivat vaikutusvaltaansa Itä- ja Keski -Euroopassa, joka oli aiemmin Neuvostoliiton tukikohta. Venäjä ja sen uusi presidentti Vladimir Putin (valittiin ensimmäisen kerran vuonna 2000) pahastuivat katkerasti tämän puskurivyöhykkeen menettämisestä Moskovan ja lännen välillä.

Georgia puolestaan ​​siirtyi kauemmaksi länteen ja liittyi jopa Yhdysvaltojen johtamaan koalitioon, joka taisteli Irakin sodassa vuonna 2003. Tämä prosessi kiihtyi länsimaiden presidentin Mikheil Saakašvilin valitsemisen jälkeen vuonna 2004.

“ Georgia aloitti selvästi prosessin yrittää murtautua Venäjän vaikutuspiiristä, ” Galeotti sanoo. “Venäjän kannalta tämä oli ehdoton prioriteetti. Sen piti ylläpitää vaikutusalaansa, ja jos se päästää Georgian menemään, kuka voisi olla seuraava? ”

Venäjän joukkojen saattue matkalla vuorien läpi kohti aseellista konfliktia Georgian joukkojen ja separatististen Etelä -Ossetian joukkojen välillä 9. elokuuta 2008. Georgian presidentti Mikheil Saakašvili julisti ‘ sotatilan ’, kun hänen joukkonsa taistelivat Venäjän kanssa joukot Etelä -Ossetian erotetun provinssin yli. (Luotto: Dmitry Kostyukov/AFP/Getty Images)

Pitkäaikaiset jännitteet puhkeavat sotaan

Sakaashvili yritti myös hillitä separatismia Georgian sisällä, mikä nosti Etelä-Ossetian pitkään jatkuneen konfliktin jälleen eturintamaan. Georgian aina kireät suhteet pohjoiseen naapuriinsa pahenivat vuoden 2006 lopulla, kun Sakaashvilin hallitus syytti Putinia, joka oli tuolloin Venäjän pääministeri, separatistisen asian tukemisesta. Kun Georgia pidätti neljä venäläistä upseeria vakoilusta epäiltynä, Venäjä reagoi sulkemalla Georgian yritykset ja karkottamalla Georgian kansalaiset.

Koska Georgia on Nato -jäsenyyden partaalla, mutta se ei ole vielä organisaation kollektiivisen puolustussopimuksen alainen, Venäjä näki tilaisuuden hillitä naapuriaan ja osoittaa sotilaallista voimaansa alueella. Kuten Galeotti ilmaisee: “ Venäläiset rakensivat suunnitelmiaan, rakensivat voimiaan ja varmistivat, että heidän paikalliset asiamiehensä Etelä -Ossetiassa tarvitsivat georgialaisia ​​tarpeeksi tietäen, että Sakaashvili ja#x2026 nousisivat syöttiin. ” &# xA0

8. elokuuta 2008 Sakaashvili määräsi joukkonsa valloittamaan Etelä-Ossetian pääkaupungin Tshinvalin, kun kuukausien edestakaiset syytökset ja provokaatiot osapuolten välillä sekä useita yhteenottoja Etelä-Ossetian miliisin ja Georgian armeijan välillä. Venäjä reagoi nopeasti siirtämällä joukkonsa rajalle ja suorittamalla ilmaiskuja Georgian asemille Etelä -Ossetiassa ja Abhasiassa.

Yhdysvaltojen, Ison -Britannian ja Naton vaatiessa tulitaukoa konflikti jatkui viisi päivää, kun Venäjä otti Tshinvalin nopeasti haltuunsa ja vei tankkinsa ja joukkonsa Ossetian läpi Georgiaan, pysähtyen vain noin 30 kilometrin päässä Georgian pääkaupungista Tbilisistä. .

Georgian joukot, jotka ratsastavat siviilikäyttöisessä ajoneuvossa Georgian panssaroituina kuljettajina, ovat tuhoutuneet tiellä 11. elokuuta 2008 Gorin lähellä Georgiassa. Venäjä kiisti raportit Venäjän joukkojen etenemisestä alueella julistetun hauran tulitauon aikana. (Luotto: Cliff Volpe/Getty Images)

Johtopäätös ja sodan kestävä perintö

Diplomaattisten ponnistelujen ja humanitaarisen avun lisäksi kansainvälinen yhteisö ei juurikaan lopettanut konfliktia. “ Kukaan ei ollut valmis lähtemään sotaan Georgian puolesta, ” Galeotti huomauttaa. “Tämä oli aikaa, jolloin kukaan ei todellakaan halunnut provosoida Venäjää. [Dmitri] Medvedev oli presidentti, ja erityisesti amerikkalaisen politiikan oli toivoa, että tämä voitaisiin hyödyntää positiivisemmaksi. Joten … suurelta osin Georgia jätettiin yksin. ”

Kun Venäjä oli pysäyttänyt etenemisen Georgiaan, tulitauko 12. elokuuta päättyi Venäjän ja Georgian väliseen sotaan. Virallisen EU: n tiedonkeruuraportin mukaan vuonna 2009 lähes 850 ihmistä kuoli viiden päivän konfliktin aikana, ja noin 35 000 georgialaista jäi kodittomaksi. Samassa selvitysraportissa todettiin, että vaikka Georgia oli aloittanut sodan, Venäjä oli provosoinut naapuriaan pitkään ja ylireagoinut ensimmäiseen tykistöhyökkäykseen.

Georgialainen nainen pitää päätään kävellessään pommitetun rakennuksen ohi 23. elokuuta 2008 Gorissa Georgiassa. (Luotto: Uriel Sinai/Getty Images)

Vaikka Venäjä virallisesti tunnusti Etelä -Ossetian ja Abhasian itsenäisiksi valtioiksi sodan jälkeen, harvat muut maat ovat liittyneet niihin. Samaan aikaan Georgia kääntyi kauemmas Venäjän vaikutusvallasta konfliktin jälkeen ja allekirjoitti assosiaatiosopimuksen EU: n kanssa vuonna 2014.

Ehkä Venäjän ja Georgian sodan kestävin seuraus näkyy kuusi vuotta myöhemmin tapahtuneessa Ukrainassa. Kun Putin palasi presidentiksi (ja Medvedev pääministeriksi), Kremlin tukemat joukot ottivat vallan Krimin niemimaalla ja osissa Donbassin aluetta vuonna 2014. Venäjä oli toteuttanut “ paljon vakavamman sotilaallisen uudistusohjelman Georgian sodan jälkeen, Galeotti selittää.


Sisällys

Säätiö Muokkaa

RT: n luominen oli osa Venäjän hallituksen laajempaa suhdetoimintaa vuonna 2005 Venäjän imagon parantamiseksi ulkomailla. [61] RT: n suunnittelivat entinen mediaministeri Mihail Lesin [62] ja Venäjän presidentin Vladimir Putinin tiedottaja Aleksei Gromov. [63] RT: n perustamishetkellä RIA Novostin johtaja Svetlana Mironyuk totesi: "Valitettavasti länsimaisen massatietoisuuden tasolla Venäjä liittyy kolmeen sanaan: kommunismi, lumi ja köyhyys", ja lisäsi "haluaisimme esittää täydellisempi kuva maamme elämästä. " [62] RT on rekisteröity itsenäiseksi voittoa tavoittelemattomaksi järjestöksi [4] [64], joka rahoitetaan Venäjän federaation talousarviosta Venäjän federaation lehdistö- ja joukkoviestintäviraston kautta. [65]

Vuonna 2005 RIA Novosti auttoi perustamaan ANO TV-Novostin (tai "Autonomous Non-profit Organization TV-News") toimimaan suunnitellun kanavan emoorganisaationa. ANO TV-Novosti rekisteröitiin 6. huhtikuuta 2005 [10] ja sen toimitusjohtajaksi nimitettiin Sergei Frolov. [66]

Kanava lanseerattiin nimellä Russia Today 10. joulukuuta 2005. Kanavan alkaessa sen palveluksessa oli 300 toimittajaa, joista noin 70 tuli Venäjän ulkopuolelta. [61] Russia Today nimitti Margarita Simonyanin päätoimittajakseen, ja hän rekrytoi ulkomaisia ​​toimittajia esittelijöiksi ja konsultteiksi. [62] Simonyan totesi, että kanavan tarkoituksena oli saada BBC: n ja Euronewsin kaltainen "ammattimainen formaatti", joka "heijastaisi Venäjän näkemystä maailmasta" ja antaisi "tasapainoisemman kuvan" Venäjältä. [67]

Simonyan, joka oli vain 25 -vuotias kanavalle palkattuaan, oli entinen Kremlin altaan toimittaja, joka oli työskennellyt journalismissa 18 -vuotiaasta lähtien. The New York Times Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen palkattiin monia uusia nuoria toimittajia, mikä johti paljon nuorempiin työntekijöihin kuin muut uutistoimistot. [68] Toimittaja Danny Schechter (joka on esiintynyt vieraana RT: ssä) [69] totesi, että kun hän oli osa CNN: n laukaisuhenkilöstöä, hän näki RT: n "nuorten kanavana, joka on kokematon, mutta erittäin innostunut" mitä he tekevät". [70] Pian kanavan käynnistämisen jälkeen James Painter kirjoitti, että RT ja vastaavat uutiskanavat, kuten France 24 ja TeleSUR, pitivät itseään "vastahegemonisena", tarjoten erilaisen näkemyksen ja uutissisällön kuin länsimainen media, kuten CNN ja BBC. [71]

Kehitys ja laajennus Muokkaa

RT käynnisti useita uusia kanavia seuraavina vuosina: arabiankielinen kanava Rusiya Al-Yaum vuonna 2007, espanjankielinen kanava RT Actualidad vuonna 2009, RT America-joka keskittyy Yhdysvaltoihin-vuonna 2010 ja RT Documentary -kanava vuonna 2011. [21]

Russia Today tuli elokuussa 2007 ensimmäinen televisiokanava, joka raportoi suorana pohjoisnavalta (raportti kestää viisi minuuttia ja 41 sekuntia). RT -miehistö osallistui Arktika 2007 venäläiseen naparetkikuntaan, jota johti Artur Chilingarov Akademik Fjodorov jäänmurtaja. [72] [73] RT: n lähetykset uudenvuodenaaton juhlista Moskovassa ja Pietarissa lähetettiin 31. joulukuuta 2007 New Yorkin Times Squaren uudenvuodenaattoa edeltävinä tunteina. [73]

Russia Today kiinnitti erityistä huomiota maailmanlaajuisesti, koska se esitti vuoden 2008 Etelä -Ossetian sodan. [73] [74] [75] RT nimesi Georgian hyökkääjäksi [75] Etelä -Ossetian ja Abhasian separatistisia hallituksia vastaan, joita Venäjän joukot suojelivat. [76] RT näki tämän tapahtumana, joka esitti uutiskeräilykykynsä maailmalle. [29] Margarita Simonyan totesi: "Olimme ainoat englanninkielisistä medioista, jotka kertoivat tarinan toisen puolen-Etelä-Ossetian puolen". [74]

Vuonna 2009 Russia Today nimettiin uudelleen RT: ksi, jota George Washingtonin yliopiston tutkijat Jack Nassetta ja Kimberly Gross kuvailivat "[yritykseksi] luopua valtiosta." [36] Simonyan sanoi, että yritys ei ole vaihtanut nimeä, mutta yrityksen logo muutettiin houkuttelemaan lisää katsojia: "Kuka on kiinnostunut katsomaan uutisia Venäjältä koko päivän?" [21]

Vuoden 2010 alussa RT julkisti erittäin kiistanalaisen mainoskampanjan nimeltä "Kysymys lisää", jonka brittiläinen McCann Erickson loi kanavalle. [31] Yksi kampanjan yhteydessä mainostetuista mainoksista osoitti, että Yhdysvaltain presidentti Barack Obama muuttui Iranin johtajaan Mahmoud Ahmadinejadiin ja kysyi: "Kuka aiheuttaa suurimman ydinuhan?" Mainos kiellettiin Yhdysvaltojen lentokentillä. Toinen näytti länsimaisen sotilaan "sulautuvan" Taleban -taistelijaan ja kysyi: "Aiheuttavatko terrorit vain terroristit?" [77] Yksi RT: n vuoden 2010 mainostaulu -mainoksista voitti British Awards for National Newspaper Advertising "Kuukauden mainos" -palkinnon. [78]

RT on yksi monista kansainvälisistä kanavista, jotka haastavat Yhdysvaltain median maailmanlaajuisen uutisoinnin. [79] Vuonna 2010 Walter Isaacson, Yhdysvaltain hallituksen yleisradiotoimikunnan puheenjohtaja, joka johtaa Amerikan Voicea, Radio Free Europea ja Radio Free Asiaa, pyysi lisää rahaa ohjelmiin sijoittamiseen, koska "Emme voi sallia itsellemme vihollisemme eivät voi kommunikoida niitä ", mainitsemalla erityisesti Venäjä Today, Iranin lehdistötelevisio ja Kiinan Kiinan keskustelevisio (CCTV) seuraavassa lauseessa. Myöhemmin hän selitti viittaavansa itse asiassa "vihollisiin" Afganistanissa, ei hänen mainitsemiinsa maihin. [80] Vuonna 2011 ulkoministeri Hillary Clinton totesi, että Yhdysvallat "häviää tietosodan" ulkomaille ulkomaisille kanaville, kuten RT, Al Jazeera ja Kiinan keskustelevisio [81], ja että he syrjäyttävät Amerikan äänen. [82] [83]

Vuodesta 2012 Muokkaa

Vuoden 2012 alussa, pian sen jälkeen, kun hänet oli nimitetty Yhdysvaltain suurlähettilääksi Venäjälle, Michael McFaul haastoi Twitterissä Margarita Simonyanin [84] RT: n väitteistä [85], että hän oli lähettänyt venäläisen opposition hahmon Aleksei Navalnyin opiskelemaan Yalen yliopistoon. [84] [85] RT: n mukaan McFaul viittasi politologi Igor Panarinin artikkelin kommenttiin, jonka RT oli määritellyt kirjoittajan näkemyksiksi. [86] [87] McFaul hyväksyi Sophie Shevardnadzen haastattelun RT: stä tästä ja muista asioista ja vahvisti uudelleen, että Obaman hallinto halusi "palauttaa" suhteet Venäjään. [88] [89]

RT debytoi 17. huhtikuuta 2012 Maailma huomenna, uutisten haastatteluohjelma, jota isännöi WikiLeaksin perustaja Julian Assange. Ohjelman ensimmäinen vieras oli Hizbollahin johtaja Hassan Nasrallah. [90] [91] [92] Haastattelusta tuli maailmanlaajuisia otsikoita, koska Nasrallah antaa harvoin haastatteluja länsimaisille medioille. [93] Kommentoijat kuvailivat tätä "vallankaappaukseksi". [94] [95] WikiLeaks kuvaili ohjelmaa "sarjaksi syvällisiä keskusteluja keskeisten poliittisten toimijoiden, ajattelijoiden ja vallankumouksellisten kanssa ympäri maailmaa". [96] Se totesi, että ohjelma on "itsenäisesti tuotettu ja Assange hallitsee" WikiLeaks tarjoaa "vain lähetystoiminnan harjoittajien lisenssin". [97]

Assange sanoi, että RT antoi vierailleen mahdollisuuden keskustella asioista, joita he "eivät voineet sanoa valtavirran TV -verkossa". [98] Assangen tuotantoyhtiö teki esityksen, ja Assangella oli täysi toimituksellinen valvonta. Assange sanoi, että jos Wikileaks olisi julkaissut suuria määriä kompromissitietoa Venäjältä, hänen suhteensa RT: hen ei olisi ehkä ollut niin mukava. [93] Saman vuoden elokuussa RT kärsi palvelunestohyökkäyksen. Jotkut linkittivät hyökkäyksen RT: n yhteyteen Assangen kanssa ja toiset Pussy Riotiin liittyvään tuomioon. [99]

RT lähetti 23. lokakuuta 2012 yhdessä Al Jazeeran ja C-SPANin kanssa Vapaiden ja tasa-arvoisten vaalien säätiön kolmansien osapuolten keskustelun neljän kolmansien osapuolten ehdokkaaksi Yhdysvaltain presidentiksi. [100] [101] RT lähetti 5. marraskuuta kaksi keskustelun voittajaksi valittua ehdokasta, Libertarian puolueen ehdokas kuvernööri Gary Johnson ja vihreiden puolueen ehdokas Jill Stein RT: n Washington DC -studiosta. [102] [103] [104]

Toukokuussa 2013 RT ilmoitti, että entinen CNN -juontaja Larry King isännöi uutta keskusteluohjelmaa RT: ssä. King sanoi RT -mainoksessa: "Haluaisin mieluummin kysyä kysymyksiä vallassa oleville ihmisille sen sijaan, että puhuisin heidän puolestaan." [105] [106] Osana kauppaa King toi mukanaan myös Hulu -sarjansa Larry King nyt RT: lle. RT esitti 13. kesäkuuta 2013 esikatselevan lähetyksen Kingin uudesta torstai -illan ohjelmasta Politiikka, jaksossa, jossa keskustellaan Edward Snowdenin vuotamisesta PRISM -valvontaohjelmasta. [107]

Vladimir Putin vieraili uudessa RT -lähetyskeskuksessa kesäkuussa 2013 ja totesi: "Kun suunnittelimme tätä projektia jo vuonna 2005, halusimme tuoda toisen vahvan toimijan kansainväliselle näyttämölle, joka ei vain tarjoa puolueetonta tietoa Venäjän tapahtumista. mutta yritä myös, haluan korostaa, tarkoitan-yritä rikkoa anglosaksinen monopoli maailmanlaajuisissa tietovirtoissa. Halusimme tuoda täysin riippumattoman uutiskanavan uutisareenalle. Kanava on varmasti hallituksen rahoittama, joten Se ei voi muuta kuin heijastaa Venäjän hallituksen virallista kantaa maamme ja muun maailman tapahtumiin tavalla tai toisella. Venäjän poliittiselle linjalle, oli se sitten kotimaista tai ulkomaista. " [108] [15]

Lokakuun 2014 alussa RT ilmoitti käynnistävänsä uutiskanavan RT UK, joka on suunnattu brittiläisille yleisöille. Uusi kanava aloitti toimintansa 30. lokakuuta 2014. [109]

Vuonna 2018 osa RT: n henkilökunnasta aloitti uuden mediaprojektin Redfish.media, joka asetti itsensä "ruohonjuuritason journalismiksi". [110] [8] Aktivisti Musa Okwonga kritisoi verkkosivustoa siitä, että hän haastatteli häntä petollisesti ja jakoi sen sitten RT -kanaville peittäen sen todellisen kuuluvuuden. [111] Toinen samanlainen RT -projekti on NYT, alkoi vuonna 2018. [112] 15. helmikuuta 2019 Facebook esti tilapäisesti NYT sanomalla, että vaikka se ei vaadi sivuja paljastamaan, kuka rahoittaa heidät, se on keskeyttänyt sivun, jotta katsojat eivät "joutuisi harhaan siitä, kuka heidän takanaan on". Sivun julkaissut Maffickin toimitusjohtaja Anissa Naouai kuvaili estoa "ennennäkemättömäksi syrjinnäksi" ja sanoi, että Facebook ei pyytänyt muita kanavia ilmoittamaan emoyhtiöstään ja taloudellisista sidoksistaan. Helmikuusta 2019 lähtien suurin osa Maffickin osakkeista oli RT -tytäryhtiön Ruptlyn ​​määräysvallassa, ja Naouai omisti loput 49%. Facebook kumosi sivun eston 25. helmikuuta 2019 Naouai sanoi, että yritys oli suostunut tekemään niin, kun sivu päivitettiin sisältämään tietoja NYT rahoitusta ja hallintoa. Hän lisäsi, että tätä vaatimusta ei ole sovellettu muille Facebook -sivuille. NYT on myös aktiivinen kanava YouTubessa ja julkaisee säännöllisesti videoita Soapboxista, Maffickin omistamasta kanavasta. [113] [114] [9] [115]

Helmikuussa 2021 Matt Field Tiedote atomitieteilijöistä raportoi, että RT oli luonut tilin Gabille, sosiaaliseen verkostoon, joka tunnetaan äärioikeistolaisesta käyttäjäkunnastaan, juuri ennen Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin toisen virkasyytteen oikeudenkäynnin alkua. [116] Field huomautti, että RT oli julkaissut useita artikkeleita Gab-tililleen, joista yksi kritisoi Trumpin vastaisten republikaanien johtamaa järjestöä The Lincoln Project. [116]

Vuoden 2021 tutkimuksen mukaan RT: lle altistuneet katsojat "todennäköisemmin" tukevat Amerikkaa vetäytymästä roolistaan ​​osuuskunnan globaalina johtajana 10–20 prosenttiyksikköä. Tämä vaikutus on vahva kaikissa mittareissa, se saavutetaan puoluerajojen yli ja jatkuu, vaikka paljastamme, että RT rahoittaa Venäjän hallitus. RT ei vaikuta amerikkalaisten näkemyksiin sisäpolitiikasta tai Venäjän hallituksesta. " [117]

Michael Dukalskis kirjoittaa kirjassaan autoritaarisista taktiikoista rakentaakseen myönteisen kuvan heidän hallituksistaan ​​vuonna 2021, että "RT ei yleensä ylistä suoraan Venäjän hyveitä ja keskittyy sen sijaan esittämään negatiivisen kuvan Yhdysvalloista ja" lännestä ". Se esittelee Venäjän "globaaliksi alttiiksi" Yhdysvalloille ja edistää salaliittoteorioita viimeksi mainitusta sekä kritisoi Yhdysvaltojen vaikutusvaltaa ulkomailla. " [46]

Valtion omistama uutistoimisto RIA Novosti, joka perusti RT: n vuonna 2005, on yksi Venäjän suurimmista. Sen entinen puheenjohtaja oli Svetlana Mironyuk, joka nykyaikaisti virastoa vuoden 2003 nimityksen jälkeen. [21] Venäjän federaation lehdistö- ja joukkoviestintävirastosta vastaava Mihail Seslavinsky väitti vuonna 2005, että "Russia Today tulee itsenäiseksi yhtiöksi". [121] Venäjän lain mukaan RT on riippumaton organisaatio. [64]

Vuonna 2007 RT perusti toimistot samaan rakennukseen kuin RIA Novosti, kun Venäjän toimittajaliitto joutui vapauttamaan ne. [122] Vuonna 2012 Moskovan kauppakorkeakoulun mediaviestinnän dekaani Anna Kachkayeva totesi, että nämä kaksi organisaatiota "jakavat saman katon", koska ne sijaitsevat samassa rakennuksessa, mutta "rahoituksessa, toimituksellisessa politiikassa, hallinnossa ja He ovat kaksi itsenäistä organisaatiota, joiden päivittäinen toiminta ei liity toisiinsa millään tavalla. " [64] Vuonna 2008 Simonyan totesi, että yli 50 nuorta RT -toimittajaa oli siirtynyt asemaan suurissa länsimaisissa tiedotusvälineissä. [73] Vuoteen 2010 mennessä RT: n henkilöstö oli kasvanut 2 000: een. [21]

Joulukuussa 2012 RT muutti tuotantostudionsa ja pääkonttorinsa uuteen laitokseen Moskovaan. Muutto tapahtui samanaikaisesti sen kanssa, kun RT päivitti kaikki englanninkieliset uutisohjelmansa teräväpiirtotelevisioon. [123] [124] [125]

Vuonna 2013 Vladimir Putinin presidentin asetuksella hajotettiin RIA Novosti ja korvattiin se uudella tiedotustoimistolla nimeltä Rossiya Segodnya. Venäjä tänään). [126] RT -verkkosivuston raportin mukaan uusi virasto "ei olisi millään tavalla yhteydessä" RT -uutiskanavaan, vaikka se olisi samanlainen kuin RT: n alkuperäinen nimi. [126] 31. joulukuuta 2013 RT-uutiskanavan päätoimittaja Margarita Simonyan nimitettiin myös uuden uutistoimiston päätoimittajaksi säilyttäen samalla tehtävänsä televisioverkossa. [127]

RT tekee yhteistyötä useiden medialähteiden kanssa Venäjällä ja ulkomailla, mukaan lukien yksityiset tiedotusvälineet, kuten Izvestia, Kommersant, Trud, Nezavisimaya Gazeta, Vedomosti, Argumenty i Fakty ja muu kuin Venäjän kansainvälinen yleisradioliitto, Huffington Post ja News.com.au. [3] [128]

Budjetti Muokkaa

Kun se perustettiin vuonna 2005, ANO TV-Novosti investoi 30 miljoonaa dollaria RT: n perustamisen aloituskustannuksiin [129], ja sen ensimmäisen toimintavuoden budjetti oli 30 miljoonaa dollaria. Puolet verkoston budjetista tuli Venäjän hallitukselta ja puolet Kremlin-myönteisiltä liikepankeilta hallituksen pyynnöstä. [71] Sen vuosibudjetti nousi noin 80 miljoonasta dollarista vuonna 2007 380 miljoonaan dollariin vuonna 2011, mutta se laski 300 miljoonaan dollariin vuonna 2012. [130] [2] [131] Presidentti Putin kielsi RT: n rahoituksen vähentämisen 30. lokakuuta 2012 [132]

Noin 80 prosenttia RT: n kustannuksista aiheutuu Venäjän ulkopuolelta ja maksaa kumppaniverkostoille noin 260 miljoonaa dollaria kanaviensa jakelusta vuonna 2014. [26] [133] Vuonna 2014 RT sai valtion rahoitusta 11,87 miljardia ruplaa (310 miljoonaa dollaria). saada 15,38 miljardia ruplaa (400 miljoonaa dollaria) vuonna 2015. [134] (Vertailun vuoksi: isommalla BBC World Service Groupilla oli 376 miljoonan dollarin budjetti vuosina 2014–15. [135]) Vuoden 2015 alussa ruplan arvon laskiessa ja mediatuet alennettiin kymmenellä prosentilla, RT: n vuoden budjetin arveltiin laskevan noin 236 miljoonaan dollariin. [26] [133] Sen sijaan valtion rahoitus nostettiin syyskuussa 20,8 miljardiin ruplaan (noin 300 miljoonaan dollariin). [136] Vuonna 2015 RT: n odotettiin saavan 19 miljardia ruplaa (307 miljoonaa dollaria) Venäjän hallitukselta seuraavana vuonna. [137]

Verkko Muokkaa

RT: n mukaan verkon syötettä kuljettaa 22 satelliittia ja yli 230 operaattoria, mikä mahdollistaa jakelun noin 700 miljoonaan kotitalouteen yli 100 maassa [138] ja että RT America on saatavilla 85 miljoonalle kotitaloudelle kaikkialla Yhdysvalloissa. [139]

Englanninkielisen pääkanavan RT Internationalin, RT UK: n ja RT America: n lisäksi RT: llä on myös arabiankielinen kanava Rusiya Al-Yaum, espanjankielinen] kanava Actualidad RT sekä dokumenttikanava RTDoc. RT ylläpitää 21 toimistoa 16 maassa, mukaan lukien Washington D.C., New York City London, Englanti Pariisi, Ranska Delhi, Intia Kairo, Egypti ja Bagdad, Irak. Se työllistää yli 2000 media -alan ammattilaista maailmanlaajuisesti. [3]

Kanava Kuvaus Kieli Käynnistettiin
RT International RT -verkon lippulaiva -uutiskanava kattaa kansainväliset ja alueelliset uutiset Venäjän näkökulmasta. Se sisältää myös kommentti- ja dokumenttiohjelmia. Perustuu Moskovaan ja on läsnä Washingtonissa, New Yorkissa, Lontoossa, Pariisissa, Delhissä, Kairossa ja Bagdadissa ja muissa kaupungeissa. [3] Englanti 2005
RT arabia Sijaitsee Moskovassa ja lähetetään 24/7. Ohjelmia ovat uutiset, ohjelmointi ja dokumentit. [140] arabialainen 2007
RT espanja Sijaitsee Moskovassa ja toimistot Miamissa, Los Angelesissa, Havannassa ja Buenos Airesissa. Kattaa uutiset, politiikka, urheilu ja lähetykset. [141] Espanja 2009
RT Amerikka RT America sijaitsee RT: n Washington DC: n toimistossa, ja se sisältää ohjelmia, joita isännöivät amerikkalaiset toimittajat. Kanava ylläpitää erillistä ohjelma -ohjelmaa joka arkipäivä klo 16.00 alkaen. klo 12.00 itäistä aikaa ja simulcastit RT Internationalia muina aikoina. RT America joutui rekisteröitymään ulkomaiseksi agentiksi Yhdysvaltain oikeusministeriön kansallisen turvallisuuden osastolle Foreign Agents Registration Actin nojalla. [142] Englanti 2010
RT Iso -Britannia RT UK sijaitsee RT: n Lontoon toimistossa Millbank Towerissa. Sisältää brittiläisten toimittajien isännöimiä ohjelmia. Kanava tarjoaa viisi tuntia ohjelmointia päivässä maanantaista torstaihin UK News klo 18.00, 19.00, 20.00, 21.00 ja 22.00 ja simulcast RT Internationalia kaikkina muina aikoina. Perjantaisin UK News Bulletin ei ole klo 22.00. [143] Englanti 2014
RT Dokumentti 24 tunnin dokumenttikanava. Suurin osa sen ohjelmista koostuu RT: n tuottamista dokumentteista, jotka liittyvät Venäjään. [144] Englanti, venäjä 2011

Ruplan jyrkkä lasku vuoden 2014 lopussa pakotti RT: n lykkäämään saksan- ja ranskankielisiä kanavia. [135]

Uutistoimisto Ruptlyn ​​lisäksi RT ylläpitää myös seuraavia verkkosivustoja: RT на русском (venäjäksi), [145] RT en français (Ranska), [146] RT Deutsch (Saksan kieli). [147]

Vuonna 2015 RT: n YouTube -uutiskanavat olivat: RT (pääkanava), RT America, RT Arabic, RT en Español, RT Deutsch, RT French, RT UK, RT на русском ja hiljattain julkaistu RT Chinese. [26]

Syyskuussa 2012 RT allekirjoitti sopimuksen israelilaisen RRSatin kanssa kanavan teräväpiirtosyötteiden jakelusta Yhdysvalloissa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. [148] Lokakuussa 2012 RT: n Rusiya Al-Yaum ja RT liittyivät teräväpiirtoverkkoon Al Yah Satellite Communications ("YahLive"). [149] 12. heinäkuuta 2014 Putin ilmoitti vierailullaan Argentiinaan, että Actualidad RT lähettää maan ilmaisia ​​lähetyksiä, ensimmäinen ulkomainen televisiokanava. [150] [151] Radio Free Europe/Radio Liberty -lehden mukaan Argentiinan valtion tiedotusviranomaiset päättivät keskeyttää RT: n 11. kesäkuuta 2016 yhdessä Venezuelan televisiokanavan TeleSur kanssa, jolle Cristina Kirchnerin edellinen vasemmistolainen hallitus oli antanut luvan. . Virallisesti Argentiina halusi omistaa RT: n taajuuden kotimaisille lähetyksille. [152] RT julkaistiin hallitsevalla australialaisella tilaus -tv -alustalla Foxtelilla 17. helmikuuta 2015. [153]

Arviot Muokkaa

Luotettavia lukuja RT: n maailmanlaajuiselle yleisölle ei ole saatavilla. [136] Yhdysvalloissa RT tyypillisesti maksaa kaapeli- ja satelliittipalveluista kanavansa kuljettamisesta tilaajapaketeissa. [154] Vuonna 2011 RT oli Yhdysvaltojen toiseksi katsotuin ulkomainen uutiskanava (BBC World Newsin jälkeen) [155] ja ulkomaisten verkkojen ykkönen viidellä Yhdysvaltain suurimmalla kaupunkialueella vuonna 2012. [156] Se myös arvostettu hyvin nuorempien alle 35 -vuotiaiden amerikkalaisten keskuudessa ja kaupungin keskustassa. [156]

Yhdistyneessä kuningaskunnassa Broadcasters 'Audience Research Board (BARB) on sisällyttänyt RT: n julkaisemiinsa katselutietoihin vuodesta 2012. [136] Tietojensa mukaan noin 2,5 miljoonaa brittiä katsoi RT: tä vuoden 2012 kolmannen neljänneksen aikana, joten se oli kolmas Britannian katsotuin liikkuva uutiskanava BBC Newsin ja Sky Newsin takana (lukuun ottamatta Sky Sports Newsia). [123] [157] [158] Al Jazeera English ohitti pian RT: n, [159] ja katsojamäärät laskivat noin 2,1 miljoonaan vuoden 2013 loppuun mennessä. [160] Vertailun vuoksi sillä oli hieman vähemmän katsojia kuin S4C: llä, valtion rahoittama Walesin kielen lähetystoiminnan harjoittaja [161] tai pienet kanavat, kuten Zing, Viva ja Rishtey. [162] Kremlin katsaukseen toimitettujen sisäisten asiakirjojen mukaan RT: n katsojamäärä oli alle 0,1 prosenttia Euroopan televisioyleisöstä, paitsi Britanniassa, jossa vuoden 2013 katsojamäärän arvioitiin olevan noin 120 000 ihmistä päivässä. [154] Vuotaneiden asiakirjojen mukaan RT sijoittui Isossa -Britanniassa toukokuussa 2013 175 sijalle 278 kanavasta tai viidenneksi kahdeksasta kaapeliuutiskanavasta. [154] Elokuussa 2015 RT: n keskimääräinen viikoittainen katseluluku oli pudonnut noin 450 000: een (0,8 prosenttia Yhdistyneen kuningaskunnan kokonaisyleisöstä), 100 000 vähemmän kuin kesäkuussa 2012 ja alle puolet englanninkielisestä Al Jazeera -videosta. [136] [163] Maaliskuussa 2016 kuukausittainen katselu oli 0,04%. [164]

Latinalainen Amerikka on toiseksi merkittävin vaikutusalue Internet RT: lle (rt.com). Vuonna 2013 RT nousi satojen katsotuimpien verkkosivustojen joukkoon seitsemässä Latinalaisen Amerikan maassa. [165]

Pew Researchin kyselyssä YouTuben suosituimmista uutisvideoista vuosina 2011–12 todettiin, että RT on suosituin lähde 8,5 prosentilla viesteistä, joista 68 prosenttia koostui ensimmäisen persoonan videotileistä dramaattisista maailmanlaajuisista tapahtumista, jotka verkko todennäköisesti hankki. eikä sen luomaa. [166] [167] Vuonna 2013 RT: stä tuli ensimmäinen televisiokanava, joka saavutti miljardin katselukerran YouTubessa. [30] Vuonna 2014 sen pääkanavalla (englanniksi) ilmoitettiin olevan 1,4 miljoonaa tilaajaa. [168]

Vuonna 2015 Päivän peto raportoi, että RT liioiteli valtavasti maailmanlaajuista katsojamääräänsä ja että sen katsotuimmat segmentit olivat epäpoliittisia aiheita. [169] Vuosien 2013 ja 2015 välisenä aikana yli 80% RT: n katselukerrasta oli videoita onnettomuuksista, rikoksista, katastrofeista ja luonnonilmiöistä, kuten vuoden 2013 Tšeljabinskin meteoritapahtumasta, ja alle 1% katsojista oli poliittisia videoita. [154] Vuoden 2015 lopulla kaikkia pääkanavan 20 eniten katsottua videota, yhteensä 300 miljoonaa katselukertaa, kuvattiin katastrofiksi/uutuudeksi. Sadan parhaan joukosta vain pieni osa voidaan luokitella poliittisiksi, ja vain yksi kattaa Ukrainan. [136] Venäjän presidentin Putinin suosituin video näyttää hänen laulavan "Mustikkamäkeä" vuoden 2010 Pietarin hyväntekeväisyystapahtumassa. [154] Vuonna 2017 Washington Post analysoi RT: n suosiota ja päätyi siihen, että "se ei ole kovin hyvä työssään" "Moskovan propaganda -aseena" suhteellisen epäsuosionsa vuoksi. [170] RT on kiistänyt molemmat Päivän peto ja Washington Post arvioinnit, joissa sanottiin, että niiden analyyseissä käytettiin vanhentunutta katsojatietoa. [171] [172]

George Washingtonin yliopiston professori Robert Orttungin tekemän tutkimuksen mukaan RT käyttää ihmisten kiinnostavia tarinoita ilman ideologista sisältöä houkutellakseen katsojia kanavilleen. Tammikuun ja toukokuun 2015 välisenä aikana eniten katsojia oli venäjänkielisellä kanavalla, noin kaksinkertaisella määrällä pääkanavaa, vaikka tilaajamäärä oli vain noin kolmannes. [26]

Heidi Brown kirjoitti vuonna 2008 Forbes että "Kreml käyttää viehätystä, hyvää valokuvausta ja terveellistä annosta seksivetoomusta vetoamaan monipuoliseen, skeptiseen yleisöön. Tulos on viihdyttävä - ja sanoinkuvaamattoman venäläinen." Hän lisäsi, että Russia Today on onnistunut saamaan ulkomaalaiset ainakin ottamaan huomioon venäläisen näkökulman-vaikka se olisikin epäkeskistä. "[173] Matt Field julkaisussa Bulletin of Atomic Scientists kuvasi RT: tä" soveltamalla korkealaatuisia grafiikka- ja tuotantoarvoja tarinoita ", joissa keskitytään usein" polarisoiviin asioihin, jotka eivät välttämättä ole katsojien mieleen ", ja joskus" silmiinpistävästi ristiriidassa Venäjän presidentti Vladimir Putinin omien näkemysten kanssa ". [174]

Tim Dowlingin mukaan, joka kirjoittaa Guardianissa, "Fringe -mielipide on RT: n keskipisteessä". "Raportointia tukevat rutiininomaisesti asiantuntijoiden todistukset, joista et ole koskaan kuullut ja jotka edustavat instituutioita, joista et ole koskaan kuullut." [175]

Alyonan esitys Muokata

Alyonan esitys, isännöi Alyona Minkovski, juoksi vuosina 2009-2012 (kun Minkovski lähti RT: stä liittymään Huffington Post). Päivittäinen peto kirjoittaja Tracy Quan kuvasi Alyonan esitys "yksi RT: n suosituimmista ajoneuvoista". [176] Uusi tasavalta kolumnisti Jesse Zwick kirjoitti, että yksi toimittaja kertoi hänelle, että Minkovski on "luultavasti paras kaapeliuutisten haastattelija". [177] Benjamin R. Freed kirjoitti avantgarde-kulttuurilehdessä SOMA että "Alyona Show puhuu poliittisesti veitsenterävää nokkeluutta". [178] David Weigel kutsui ohjelmaa "sisäiseksi yritykseksi uutiskulttihitti" ja totesi, että "hänen lihaisimmat segmenttinsä liittyivät hallituksen vakoiluun, Yhdysvaltain keskuspankkiin ja Yhdysvaltojen pimeisiin sotiin". [75] Minkovski oli valittanut, että häntä luonnehdittiin "Putinin tytöksi Washingtonissa" tai "anti-amerikkalaiseksi". [178] Sen jälkeen kun Minkovski väitti, että Glenn Beck "ei ollut Amerikan puolella. Ja se, että kanavani on rehellisempi amerikkalaisia ​​kohtaan, on häpeättävää", Columbia Journalism Review kirjailija Julia Ioffe kysyi: "mistä lähtien Russia Today puolustaa minkä tahansa Yhdysvaltain presidentin politiikkaa? Tai amerikkalaisen yleisön tiedotustarpeita?" [29]

Aadam vastaan ​​mies Muokata

Huhtikuusta elokuuhun 2011 RT piti puolen tunnin esitysajan Aadam vastaan ​​mies, [179] [180] [181] isännöi entinen Irakin sota-merijalkaveteraani ja korkean profiilin sodanvastainen aktivisti Adam Kokesh. David Weigel kirjoittaa, että Kokesh puolusti RT: n "propaganda" -toimintoa sanoen: "Julkaisemme totuuden, jota kukaan muu ei halua sanoa. Tarkoitan, jos haluat esittää sen pahimmassa mahdollisessa abstraktissa, se on Venäjän hallitus, joka on kilpaileva suojelumaila muita maailman hallituksia vastaan, joka menee Yhdysvaltoja vastaan ​​ja kutsuu heitä heidän paskansa puolesta. " [75]

Maailma huomenna Muokata

Tarkastellaan Julian Assangen ohjelman ensimmäistä jaksoa Maailma huomenna, Itsenäinen totesi, että Assange, joka oli kotiarestissa, oli "suurelta osin kunnioittava" esittäessään joitain kysymyksiä Hzbollahin johtajalle Hassan Nasrallahille, joka itse oli piilossa. Hän kuitenkin esitti myös vaikeita kysymyksiä, kuten miksi Nasrallah ei ollut tukenut arabien kapinaa Syyrian johtajia vastaan, vaikka hän oli tukenut heitä Tunisiassa, Jemenissä, Egyptissä ja muissa maissa. [93] The New York Times toimittaja Allesandra Stanley kirjoitti, että "käytännössä Mr. Assange on sängyssä Kremlin kanssa, mutta hän ei tiistaina esitellyt" ​​ja että hän "käyttäytyi yllättävän tavallisen verkkohaastattelijan tavoin". [90] Douglas Lucas Salonissa kirjoitti, että RT -kauppa "saattaa olla hänelle kannattava tapa saada jättimäinen retweetti". [97] Glenn Greenwald, joka on vieraillut RT: ssä, [182] kirjoitti, että Julian Assange -esityksen esittävä RT johti "ennustettavissa olevaan amerikkalaisten tiedotusvälineiden hyökkäysten aaltoon". [183]

Muut esitykset Muokkaa

Marcin Maczka kirjoittaa, että RT: n runsas rahoitus on antanut RT: n houkutella kokeneita toimittajia ja käyttää uusinta tekniikkaa. [130] RT -ankkurit ja kirjeenvaihtajat keskittyvät yleensä kiistanalaisiin maailmankysymyksiin, kuten rahoitus- ja pankkiskandaaleihin, yritysten vaikutuksiin maailmantalouteen ja länsimaisiin mielenosoituksiin. Se on myös esittänyt näkemyksiä eri salaliittoteoreetikoilta, mukaan lukien uusnatsit, valkoiset ylivallan kannattajat ja holokaustin kieltäjät (esitetään "ihmisoikeusaktivisteina"). [184] Uutiset Venäjältä ovat toissijaisia, ja tällaisissa raporteissa korostetaan Venäjän nykyaikaistamista ja taloudellisia saavutuksia sekä venäläistä kulttuuria ja luonnonmaisemia samalla kun vähätellään Venäjän sosiaalisia ongelmia tai korruptiota. [68] [130]

#1917LIVE Muokkaa

Vuonna 2017 RT suoritti pilkkaavan live -twiittausohjelman hashtagin "#1917LIVE" alla Venäjän vallankumouksen 100 -vuotisjuhlan kunniaksi. [185]

#1917Live-projektissa oli sosiaalisen median laajennuksia, kuten Periscope-suoratoisto, sekä virtuaalitodellisuuden panoraamavideoita. [186]

Ohjelmat Muokkaa

RT: n ominaisuusohjelmia ovat (esittelijät sulkeissa): [187] [188]

Nykyinen muokkaus

  • On Contact (Chris Hedges)
  • Renegade Inc. (Ross Ashcroft)
  • Keizerin raportti (Max Keizer ja Stacy Herbert) RT UK: sta
  • Amerikan lakimies (Mike Papantonio)
  • Haastatella (erilaisia ​​esittelijöitä)
  • Maanalainen (Afshin Rattansi) RT UK: sta
  • Uutiset (Sam Delaney)
  • Redacted tänä iltana (Lee Camp) RT Amerikasta
  • Hawkeja katsomassa (Tyrel Ventura, Sean Stone ja Tabetha Wallace)
  • SophieCo (Sophie Shevardnadze)
  • CrossTalk (Peter Lavelle)
  • Larry King nyt (Larry King)
  • Sputnik (George Galloway) RT UK: sta
  • Politiikka (Larry King)
  • Uutisnäkymät Hughes
  • Kosketuslinjalla José Mourinhon kanssa
  • Uutisia Rick Sanchezin kanssa
  • Alex Salmond Show
  • Maailmat lukuun ottamatta Oksana Boyko[189]
  • Kysymyksessä
  • Raaka Ota

Entinen muokkaus

  • Pois verkosta (Jesse Ventura)
  • Pääomatili (Lauren Lyster) RT Amerikasta
  • Miksi sinun pitäisi välittää! (Tim Kirby)
  • Setin rikkominen (Abby Martin)
  • Asiayhteydessä; kontekstissa (Peter Lavelle)
  • Valokeila (Aleksandr Gurnov)
  • Rahan päällä (Peter Lavelle)
  • Maailma huomenna (Julian Assange)
  • Moskova ulos (Martyn Andrews)
  • Adam vs. mies (Adam Kokesh)
  • Alyonan esitys (Alyona Minkovski)
  • Kokonaiskuva (Thom Hartmann) RT Amerikasta
  • Uutiset Ed Schultzin kanssa (Ed Schultz)
  • Kuinka katsella uutisia Slavoj Žižekin kanssa

On-air-henkilökunta Muokkaa

RT: n nykyiseen lähetyshenkilöstöön kuuluu 25 henkilöä RT Newsista, 25 RT Amerikasta ja 8 RT UK: sta. [190] RT: n nykyisiä ja entisiä työntekijöitä ovat:

    - Lähi -idän toimisto
    - RT Yhdistyneen kuningaskunnan toimisto
    - viihde, ruoanlaitto ja matkailu (aiemmin Wayfarer/Moskovan ulos/Pohjoisen Venetsia) – Venäjän löytäminen (aiemmin uutisten juontaja ja juontaja Lähikuva Venäjä)

Jesse Zwickin mukaan RT vakuuttaa "lailliset asiantuntijat ja toimittajat" esiintymään vieraina antamalla heidän puhua pitkään asioista, jotka suuret uutiset eivät ota huomioon. Se haastattelee usein edistyksellisiä ja liberaaleja tutkijoita, älymystöjä ja kirjailijoita kaltaisilta organisaatioilta Kansa, Syy, Human Events, Center for American Progress [177] ja Cato Institute [75], jotka arvostavat Yhdysvaltojen ulko- ja kansalaisvapauspolitiikkaa. [177] RT: ssä on myös vähän tunnettuja kommentaattoreita, kuten anarkisteja, antiglobalisteja ja vasemmistolaisia ​​aktivisteja. [130] Toimittaja Danny Schechter katsoo, että ensisijainen syy RT: n menestykseen Yhdysvalloissa on se, että RT on "monimuotoisuuden voima", joka antaa äänen ihmisille, "jotka kuulevat harvoin nykyisessä Yhdysvaltain valtavirran mediassa". [70]

Merkittäviä vieraita ovat olleet mm. Jared Bernsteinin, [75] John Fefferin ja Lawrence Korbin toimittajat ja kirjailijat Jacob Sullum, Pepe Escobar, [177] ja Brian Doherty, [191] sekä valtionpäämiehet, mukaan lukien Ecuadorin Rafael Correa, [191]. ] ja Syyrian Bashar al-Assad. [192] Nigel Farage, Ison -Britannian itsenäisyyspuolueen johtaja 2010–2016, esiintyi RT: llä kahdeksantoista kertaa vuosina 2010–2014. [161] [193]

Taloustieteilijä aikakauslehti huomautti, että RT: n ohjelmointi, vaikka se on joskus mielenkiintoista ja vastustamatonta ja joskus "kovakantista", esittelee myös "villiä salaliittoteorioita", joita voidaan pitää "kookinaisina". [194] Vuonna 2010 toimittaja ja bloggaaja Julia Ioffe kuvaili RT: tä "provosoivaksi vain provosoinnin vuoksi" vieraiden valinnassaan ja aihealueissaan, ja siinä oli venäläinen historioitsija, joka ennusti Yhdysvaltojen hajoavan pian. Venezuelan presidentin Hugo Chávezin puheet, raportointi asunnottomuudesta Amerikassa ja haastattelu Uuden mustan pantterin puolueen puheenjohtaja. Hän kirjoitti, että yrittäessään tarjota "vaihtoehtoisen näkökulman, se joutuu puhumaan marginaalisille, loukkaaville ja usein merkityksettömille hahmoille". [29] [194] Southern Poverty Law Centerin vuoden 2010 raportissa todettiin, että RT käsitteli laajasti "syntyjää" ja "uuden maailmanjärjestyksen" salaliittoteorioita ja haastatteli miliisin järjestäjää Jim Stachowiakkia ja valkoista nationalistia Jared Tayloria. [184] Eräässä englanninkielisessä Al Jazeera -artikkelissa todettiin, että RT: llä on taipumus "out-beat-tarinoihin ja salaliittoteorioihin". [195]

Uutiskanavaa on kritisoitu myös objektiivisuuden puutteesta Israelin ja Palestiinan konfliktin esittelyssä. [196] Miko Peled, Israelin rauhanaktivisti, joka on kutsunut rauhanprosessia "apartheidin ja amp kolonisaation prosessiksi", on usein vieraana RT: ssä.

RT: n päätoimittaja Margarita Simonyan kertoi Nikolaus von Twickelille The Moscow Times että RT alkoi kasvaa, kun siitä tuli provosoiva ja että kiista oli kanavalle elintärkeää. Hän sanoi, että RT: n tehtävä ei ollut kiistää Moskovan mainetta. [21]

Manuel Ochsenreiter, uusnatsit, on toistuvasti ilmestynyt RT: ssä edustamaan Saksan näkökulmaa. [197] RT News on myös isännöinyt usein Richard B. Spenceria, amerikkalaista valkoista ylivaltaa, joka ilmaisee mielipiteensä Syyrian presidentin Bashar al-Assadin tueksi, [198] ja on isännöinyt holokaustin kieltäjää Ryan Dawsonia esittäen hänet ihmisoikeusaktivistina. [199]

Steve Bannon on ilmoittanut esiintyneensä RT: ssä "luultavasti 100 kertaa tai enemmän". [200]

Propagandaväitteet ja niihin liittyvät asiat Muokkaa

Vahtikoirat ja kansalaisjärjestöt Muokkaa

Toimittajat ilman rajoja -yksikön Euroopan osaston johtaja Pascal Bonnamour kutsui äskettäin julkistettua verkkoa "valtion toiseksi askeleeksi tiedon hallitsemisessa". [201]

Suuren osan vuotta 2015 Columbia School of Journalism -opiskelijat osallistuivat RT Watch -hankkeeseen seuraten RT: n (USA) tuotantoa. Casey Michel, joka työskenteli projektin parissa, kirjoitti "RT jättää huomiotta journalismin luontaiset piirteet - lähteiden tarkistamisen, tosiasioiden välittämisen, rehellisen raportoinnin" ja "löydät" asiantuntijoita ", joilla ei ole asiantuntemusta, salaliittoteorioita ilman tukea, ja aika ajoin suoranainen keksintö Kremlin-mielisen linjan työntämiseksi ". [202] [203] Tulokset koottiin Tumblr -blogiin. [204]

Kommentoijat Muokkaa

Adam Johnsonin mukaan vuonna Kansa aikakauslehti, "Vaikka Russia Today korostaa Kremlin linjaa ulkopolitiikassa, se tarjoaa myös ulostulon syrjäytyneisiin kysymyksiin ja ääniin valtiopäivillä. Esimerkiksi RT on kahdesti käsitellyt viimeaikaisia ​​vankilakkoja - Yhdysvaltojen historian suurimpia. CNN, MSNBC, NPR ja Rutenbergin työnantaja, The New York Times, eivät ole peittäneet niitä ollenkaan. RT kattoi aggressiivisesti Occupy Wall Streetin varhain, kun taas muu Yhdysvaltain yritysmedia syrjäytyi kaukaa (tästä syystä RT oli ehdolla Emmy -palkintoon). "[205]

Venäläis-israelilainen bloggaaja Anton Nosik sanoi vuoden 2005 haastattelussa Yhdysvaltain hallituksen omistaman ulkoisen lähetystoiminnan Voice of America -yhtiölle, että RT: n luominen "haisee neuvostoliittolaisilta propagandakampanjoilta". [206]

Vuonna 2009 Luke Harding (silloinen Moskovan kirjeenvaihtaja Huoltaja) kuvaili RT: n mainoskampanjaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa "kunnianhimoiseksi yritykseksi luoda uusi Neuvostoliiton jälkeinen maailmanlaajuinen propagandaimperiumi". [31]

RT esittelee itsensä liberaalina vaihtoehtona Yhdysvalloissa, mutta Euroopassa näyttää tulleen nousevien nationalististen puolueiden lippulaivaksi. [207]

Venäjällä Vladimir Putinin entinen neuvonantaja Andrey Illarionov on kutsunut kanavaa "parhaaksi ulkomaailmaan kohdistetuksi venäläiseksi propagandakoneeksi". [68] [130] Median analyytikko Vasily Gatov kirjoitti vuonna 2014 Moscow Times artikkeli, jonka mukaan teräviä eettisiä ja raportointitaitoja ei vaadita venäläisiltä median työntekijöiltä, ​​mukaan lukien RT. [208]

Osavaltiot Muokkaa

Euroopan unioni-Pakotteita Venäjän valtion hallinnassa olevan Rossija Segodnjan johtajaa ja RT-televisiotoimittajaa Dmitri Kiselyovia vastaan ​​on sovellettu vuoden 2014 hyökkäyksen ja Ukrainan Krimin liittämisen jälkeen. EU -neuvosto mainitsee Kiselyovin olevan "Venäjän propagandan tukemiseen Ukrainassa tukevan hallituksen propagandan keskeinen hahmo". Venäjän valtion omistamia tiedotusvälineitä ei ole kielletty, ja ne ovat edelleen saatavilla EU: ssa, paitsi Latviassa ja Liettuassa. [209] [210] [211]

Latvia - Kesäkuun 2020 lopussa sähköisen median lakiin tehtyjen uusien muutosten jälkeen Latviassa kiellettiin seitsemän RT -kanavaa, koska ne olivat Dmitri Kiselyovin valvonnassa, ja Euroopan unioni on määrännyt seuraamuksia vuodesta 2014 lähtien. Kansallinen sähköisen joukkoviestinnän neuvosto Ivars Āboliņš sanoi, että he pyytävät kaikkia EU: n valtion sääntelyviranomaisia ​​seuraamaan esimerkkiä ja rajoittamaan RT: tä alueellaan. [212] [59] Kiselyov piti päätöstä "indikaattorina Latvian viranomaisten tyhmyydestä ja tietämättömyydestä, joka oli sokeutunut russofobiasta". [213]

Liettua - Liettuan ulkoministeri Linas Antanas Linkevičius julkaisi Twitterissä 9. maaliskuuta 2014 Krimin kriisin keskellä "Russia Today -propagandakoneisto ei ole yhtä tuhoisa kuin sotilaallinen marssi Krimillä". [214] [215] Liettuan radio- ja televisiokomissio kielsi sen 8. heinäkuuta 2020. [60] Toimittajat ilman rajoja kritisoivat sekä Latvian että Liettuan viranomaisten päätöstä "EU: n pakotuspolitiikan väärinkäytönä". [216]

Ukraina - RT on kielletty Ukrainassa elokuusta 2014 lähtien Ukrainan alueen hyökkäyksen ja liittämisen jälkeen. [58]

Yhdysvallat-Yhdysvaltain oikeusministeriö pakotti RT: n toimittamaan asiakirjoja Yhdysvaltain ulkomaisten agenttien rekisteröintilain nojalla syyskuussa 2017. [217] Aiemmin Yhdysvaltojen ulkoministeri John Kerry oli viitannut RT: hen valtion rahoittamana. " propagandaa ja hän jatkoi sanomalla: "Russia Today [sic] verkosto on ottanut käyttöön edistääkseen presidentti Putinin fantasiaa siitä, mitä kentällä tapahtuu. He melkein käyttävät kokopäivätyötä tähän pyrkimykseen, propagandaan ja vääristää sitä, mitä Ukrainassa tapahtuu tai ei tapahdu. "[218] RT vastasi haluavansa" Yhdysvaltain ulkoministeriön virallisen vastauksen, joka tukee Kerryn väitteitä " "[219] Richard Stengel Yhdysvaltain ulkoministeriöstä vastasi. [220] Stengel totesi vastauksessaan:" RT on vääristymiskone, ei uutistoimisto ", ja päätteli, että" verkon ja sen toimittajien ei pitäisi teeskennellä, että RT on jotain muuta kuin toinen toimija Venäjän maailmanlaajuisessa dezinformaatiokampanjassa Ukrainan ihmisiä ja heidän kannattajiaan vastaan. "Stengel kuitenkin tukee RT: n oikeutta lähettää Yhdysvalloissa. [221]

Poliittinen osallistuminen Muokkaa

Huhtikuussa 2017 menestyksekkään Ranskan presidenttiehdokkuutensa aikana Emmanuel Macronin kampanjatiimi kielsi RT: n ja Sputnik -uutistoimiston kampanjatapahtumista. Macronin tiedottaja sanoi, että nämä kaksi myyntipistettä osoittivat "järjestelmällistä halua julkaista vääriä uutisia ja vääriä tietoja". [222] Macron sanoi myöhemmin lehdistötilaisuudessa, että RT ja Sputnik olivat "vaikutusvallan ja propagandan virastoja, valehtelevaa propagandaa - ei enempää, ei vähempää". [223] RT: n päätoimittaja Margarita Simonyan luonnehti Macronin RT-lausuntoa hyökkäykseksi sananvapautta vastaan. [224]

Lokakuussa 2017 Twitter kielsi sekä RT: n että Sputnikin mainostamasta sosiaalisessa verkostoitumisessaan syytöksinä Venäjän puuttumisesta Yhdysvaltojen vuoden 2016 vaaleihin, mikä aiheutti vihaisen vastauksen Venäjän ulkoministeriöltä. [225] Twitter alkoi elokuussa 2020 tunnistaa RT yhdessä muiden venäläisten ja kiinalaisten tiedotusvälineiden kanssa "valtion sidosmediana" näkyvällä paikalla tiliensä yläosassa sosiaalisen median alustalla. [226] [227]

Marraskuussa 2017 aakkosten puheenjohtaja Eric Schmidt ilmoitti, että Google "dekaanisoi" tarinoita RT: ltä ja Sputnikilta vastauksena presidentti Putinin hallituksen väitteisiin vaalien sekaantumisesta ja herättää syytöksen molempien toimipisteiden sensuurista. [228]

Maaliskuussa 2018 Ison -Britannian työväenpuolueen varjokansleri John McDonnell neuvoi työväenpuolueiden edustajia boikotoimaan RT: tä ja sanoi, ettei hän enää näy kanavalla. Hän sanoi: "Yritimme olla oikeudenmukaisia ​​heidän kanssaan ja niin kauan kuin he noudattavat objektiivisia journalistisia standardeja, se on hyvä, mutta näyttää siltä, ​​että he ovat ylittäneet tämän rajan". Puolueen edustaja sanoi: "Pidämme asiaa tarkasteltavana". [229]

Heinäkuussa 2019 Ison -Britannian ulkoministeriö kielsi sekä RT: n että Sputnikin osallistumasta Lontoossa järjestettävään maailmanlaajuiseen mediavapauden konferenssiin "aktiivisen roolinsa disinformaation levittämisessä" vuoksi. Venäjän suurlähetystö kutsui päätöstä "suoraksi poliittisesti syrjityksi", kun taas RT vastasi lausunnossaan: "Lehdistönvapauden puolustaminen vaatii tietynlaista tekopyhyyttä, mutta kieltää epämiellyttävät äänet ja panettelee vaihtoehtoisia tiedotusvälineitä." [230]

Putinin ja Medvedevin hoito Edit

Vuonna 2007 julkaistu artikkeli Kristillinen tiedemonitori totesi, että RT raportoi hyvästä työstä, jota Putin teki maailmassa, eikä juuri mitään sellaisista asioista kuin Tšetšenian konflikti tai hallituksen kriitikkojen murha. [231] Vuoden 2010 raportin mukaan Itsenäinen, RT -toimittajat ovat sanoneet, että arkaluonteisten asioiden kattaminen Venäjällä on sallittua, mutta suora kritiikki Vladimir Putinia tai presidentti Dmitri Medvedeviä ei ollut. [70] Masha Karp kirjoitti Asenne aikakauslehti, että Venäjän nykyaikaiset asiat "kuten sananvapauden ja rauhanomaisten mielenosoitusten tukahduttaminen tai taloudellinen tehottomuus ja korruptoitunut oikeuslaitos joko jätetään huomiotta tai niiden merkitys vähätellään". [232] Vuonna 2008 Stephen Heyman kirjoitti The New York Times että RT: n Venäjällä "korruptio ei ole varsinainen vitsaus vaan oire kehittyvästä taloudesta". [68] Garry Kasparov sanoi RT Amerikan lanseerauksen jälkeen, että "Russia Today on jatkoa valtion valvomien tiedotusvälineiden menetelmille ja lähestymistaville Venäjällä, joita käytetään vaikuttamaan amerikkalaiseen kaapeliyleisöön". [32]

Amerikanvastaisuus ja länsimaalaisuus Muokkaa

Uusi tasavalta kirjailija James Kirchick syytti verkostoa "usein virulenttisesta amerikkalaisvastaisuudesta, palvonnasta Venäjän johtajien kuvaamisesta". [233] Edward Lucas kirjoitti Taloustieteilijä (lainattu Al Jazeeran englanniksi), että RT: n ydin oli "länsimaalaisuus". [195] Julia Ioffe kirjoitti: "Usein näytti siltä, ​​että Russia Today oli vain tapa kiinnittää se Yhdysvaltoihin laillisen uutiskeräyksen julkisivun takaa." [29] Shaun Walker kirjoitti Itsenäinen että RT "on tehnyt mainetta Yhdysvaltojen politiikan jyrkkänä arvostelijana". [234] Allesandra Stanley kirjoitti The New York Times että RT on "kuin Amerikan ääni, vain enemmän rahaa ja kiihkeä Amerikan vastainen kaltevuus". [90] David Weigel kirjoittaa, että RT menee pidemmälle kuin pelkästään epäluottamuksen luominen Yhdysvaltain hallitusta kohtaan sanoen käytännössä: "Voit luottaa venäläisiin enemmän kuin niihin paskiaisiin." [75]

Venäläistutkimuksen professori Stephen F.Cohen totesi vuonna 2012, että RT tekee paljon tarinoita, jotka "heijastavat huonosti" Yhdysvaltoja, Yhdistynyttä kuningaskuntaa, Kanadaa, Australiaa ja suurta osaa Länsi -Euroopasta ja että he ovat "erityisen loukkaantuneita amerikkalaisten saarnaamisesta ulkomailla" ". Viitaten siihen, että RT vertaa tarinoita Venäjältä, joka sallii joukko -mielenosoitukset Venäjän vaalien mielenosoituksista vuosina 2011–2012, Yhdysvaltojen viranomaisten kanssa, jotka valtakunnallisesti pidättävät Occupy -liikkeen jäseniä. Cohen toteaa, että huolimatta Kremlistä, "jokainen älykäs katsoja voi ratkaista tämän. Epäilen, että monet idiootit löytävät tiensä RT: hen". [177]

Liettuan STRATCOM-eversin mukaan "RT harvoin ottaa yksittäistä länsimaista mediaviivaa mihinkään tiettyyn tarinaan. Se olisi liian ilmeistä. Sen sijaan RT-toimittajat esittävät kilpailevia ja ristiriitaisia ​​kertomuksia, jotka yhdessä luovat vaikutelman, että totuus on käsittämätön ". [235]

Ulkopolitiikan apulaisjohtaja John Feffer sanoo esiintyvänsä RT: llä sekä Yhdysvaltain rahoittamalla Amerikan Voice- ja Radio Free Asia -radiolla kommentoi "Minulle on annettu tilaisuus puhua sotilasmenoista tavalla, jolla en ole ei annettu Yhdysvaltain myyntipisteissä. " Oikeudenmukaisuuskysymyksestä hän sanoi: "Löydät sokeita pisteitä minkä tahansa uutistoimiston uutisista". [177]

RT America on luonnehtinut toimittajia "Russiagate -salaliittoteoreetikoiksi", koska ne kattoivat erityisasiamies Robert Muellerin raportin Venäjän puuttumisesta vuoden 2016 vaaleihin. [236]

Salaliittoteorioiden tuuletus Muokkaa

Vuonna 2013 julkaistu artikkeli Der Spiegel sanoi, että RT "käyttää kaoottista sekoitusta salaliittoteorioista ja raa'asta propagandasta", viitaten ohjelmaan, joka "muutti" Bostonin maratonin pommituksen Yhdysvaltain hallituksen salaliitoksi. [30]

RT UK: n lanseeraus herätti paljon kommentteja brittiläisessä lehdistössä. Sisään Tarkkailija, Nick Cohen syytti kanavaa salaliittoteorioiden levittämisestä ja "journalismin prostituutiosta" Ajat, Oliver Kamm kehotti lähetyssäädintä Ofcomia toimimaan tätä "pettäjien luolaa" vastaan. [237]

Vuonna 2015 Peter Pomerantsev astui sisään Huoltaja syytti RT: tä dezinformaatiosta ja salaliittoteorioiden levittämisestä. [238]

Toimittajat osoitteessa Päivän peto ja Washington Post ovat panneet merkille, että RT työllistää Tony Goslingin, joka on pitkään diskreditoitujen teorioiden esittäjä Illuminatin väitetystä maailmanhallinnasta ja tsaarin antisemitistisestä väärentämisestä Siionin vanhinten pöytäkirjat. [239] [240]

Russia Today on lähettänyt tarinoita mikrosiruista, jotka on istutettu toimistotyöntekijöihin EU: ssa, jotta he olisivat "alistuvampia" siitä, että "enemmistö" eurooppalaisista kannattaa Venäjän Krimin liittämistä EU: hun, joka valmistelee "kansanmurhan muotoa" venäläisiä vastaan ​​Saksassa. venäläisestä tytöstä, jonka mukaan "NATO suunnitteli ydinaseiden varastointia Itä -Eurooppaan" ja Hillary Clinton sairastui, se on myös usein esittänyt väärin tai keksinyt Euroopan johtajien lausuntoja. [241] [242] [243] [244]

RAND: n raportissa RT-strategiaa kutsuttiin "valheen tulipaloksi", jossa väärennettyjä tarinoita jaetaan "suurikokoisille ja monikanavaisille, nopeille, jatkuville ja toistuville" riippumatta johdonmukaisuudesta, missä suuri määrä vaikeuttaa niiden torjumista . [245]

Vastauksena valeuutisten levittämistä koskeviin syytöksiin RT aloitti oman FakeCheck -projektin. Poynter -instituutti suoritti FakeCheckin sisältöanalyysin ja totesi, että se "sekoittaa joitain laillisia debunkkeja muihin niukasti hankittuihin tai epäilyttävästi kehitettyihin" faktatarkistuksiin "" [246].

Israelin ja Palestiinan konflikti Muokkaa

RT, erityisesti entinen RT-juontaja Abby Martin, on syyttänyt Israelia ja palestiinalaisia ​​vastaan Algemeiner ja Israelin kansalliset uutiset. [247] [248] Israelin ulkoministeri Avigdor Lieberman teki valituksen [ selvennystä tarvitaan ] Putinille virallisessa kokouksessaan vuonna 2012. [249]

Muut vastaukset RT: n uutisiin Muokkaa

2008–2012 Muokkaa

Etelä -Ossetian sodan 2008 aikana RT: n kirjeenvaihtaja William Dunbar erosi tehtävästään sen jälkeen, kun verkko kieltäytyi antamasta hänelle raporttia siviilikohteiden Venäjän ilmaiskuista ja totesi, että "kaikissa asioissa, joissa on Kremlin linja, RT on varma siitä". [250] Mukaan Lajike, RT: n lähteet vahvistivat Dunbarin eroavan sanomalla, että se ei ollut puolueellisuutta. Eräs vanhempi RT-toimittaja kertoi lehdelle, "näkemäni venäläiset tiedot ovat olleet paljon parempia kuin monet länsimaiset tiedotteet. Venäläiset uutiset ovat suurelta osin Venäjää kannattavia, mutta se on odotettavissa." [251]

Shaun Walker, Moskovan kirjeenvaihtaja Itsenäinen, sanoi, että RT oli "kehottanut toimittajia olemaan raportoimatta Etelä -Ossetian georgialaisista kylistä, jotka oli etnisesti puhdistettu". [77] Julia Ioffe kirjoitti, että RT -toimittajaa, jonka raportointi poikkesi "Kremlin linjasta, jonka mukaan georgialaiset teurastivat aseettomia ossetialaisia", tuomittiin. [29] Human Rights Watch sanoi, että RT: n väite 2 000 Etelä -Ossetian uhrista oli liioiteltu. [252] [253]

Vuonna 2012 Jesse Zwick Uusi tasavalta arvosteli RT: tä ja totesi, että "siviiliuhrit Syyriassa ovat vähäiset, ulkomaiset toimet ovat tuhoisia ja että kaikki länsimaiden humanitaariset vetoomukset ovat ohut verho Naton tukemalle Iranin, Kiinan ja Venäjän eristämiselle". Hän kirjoitti, että RT haluaa "saada Yhdysvallat näyttämään pois linjalta Venäjän luennoinnille". [177] Zwick kirjoitti myös, että RT tarjosi "suhteettoman paljon aikaa" kattaakseen liberaalin republikaanin Ron Paulin vuoden 2012 presidenttikampanjansa aikana. Liz Wahl kirjoitti vuonna 2014 lähetetyn eroamisensa jälkeen, että syy tähän ei ollut "hänen sanomansa vapaudesta ja vapaudesta, vaan hänen puuttumattomuus asenteeseensa ja johdonmukainen kritiikki Yhdysvaltain ulkopolitiikasta. Hänen viestinsä sopii RT: n kertomukseen, jonka mukaan Yhdysvallat on valtava kiusaaja. " [254] Kesäkuun 2011 lähetyksessä Aadam vastaan ​​mies, isäntä Adam Kokesh hyväksyi Paulin varainhankinnan, mikä johti valitukseen liittovaltion vaalilautakunnalle ja veloitti ulkomaisen yrityksen poliittisen lahjoituksen. Kokesh sanoi, että hänen peruutuksensa elokuussa liittyi Paavalin avustajaan Jesse Bentoniin eikä valitukseen. [181]

Syyskuussa 2012 Yhdistyneen kuningaskunnan lähetysten sääntelyviranomainen Ofcom havaitsi, että kaksi Libyan lähetystä, jotka RT: n Lizzie Phelan lähetti vuosi aiemmin, rikkoivat tarkkuutta ja puolueettomuutta koskevaa koodiaan. Seuraavana marraskuussa RT todettiin jälleen rikkovan puolueettomuussääntöjä Syyrian konfliktin kattamisen suhteen. [255] Elokuussa 2013 julkaistun tarinan, joka koski vahvistamattomia raportteja 450 kurdisiviilin tappamisesta Turkin ja Syyrian rajan lähellä, havaittiin myös rikkovan Ofcomin sääntöjä. [256] Joulukuussa Ofcom totesi RT: n rikkoneen standardejaan suhteessa edellisessä maaliskuussa lähetetyn dokumentin "Syyrian päiväkirja" puolueettomuuteen. [257] Puhuessaan vuonna 2014 entinen RT -toimittaja Sara Firth sanoi, että aikaisemmin oli ollut esimerkkejä johtavien toimittajien puuttumisesta ja että hänet oli vedetty pois Syyriasta kanavan kattavuutta koskevien "erittäin kuumien keskustelujen" jälkeen. [40]

2014 Muokkaa

4. maaliskuuta 2014, Sarjan rikkominen juontaja Abby Martin, joka puhui suoraan katseluohjelmalleen ohjelman lopussa, sanoi, että vaikka hän työskentelee RT: llä, hän vastustaa Venäjän väliintuloa Ukrainassa. Hän sanoi, että "se, mitä Venäjä teki, on väärin", koska hän vastustaa minkä tahansa kansan puuttumista muiden maiden asioihin. [258] Myöhemmin Martin väitti, että RT tukee häntä edelleen huolimatta hänen näkemyksistään Venäjän hallituksen kanssa. [259] RT: n lehdistötoimisto ehdotti, että Martin lähetettäisiin Krimille ja vastattaisiin syytöksiin propagandasta, jossa todettiin, että "propagandasyytteet nousevat esiin aina, kun uutistoimisto, erityisesti RT, uskaltaa näyttää tapahtumien puolen, joka ei sopii mainstream -kertomukseen, todellisuudesta riippumatta. Tämä tapahtui Georgiassa, tämä tapahtuu Ukrainassa ". [260] Glenn Greenwald sanoi, että amerikkalainen mediaeliitti rakastaa pilkata venäläistä mediaa, etenkin RT: tä, häpeämättömän Putin-puolueen propagandan lähteenä, jossa sananvapaus on ehdottomasti kielletty. Hän oli samaa mieltä siitä, että "verkostolla on vahva venäläistä mieltymystä", ja hän ehdotti, että Martinin toiminta "osoitti merkittävästi, mitä" journalistinen riippumattomuus "tarkoittaa". [261]

RT Washington, DC: n toimiston ankkuri Liz Wahl erosi 5. maaliskuuta 2014 ja syytti RT: tä propagandasta. Wahl totesi, että "rikkoi" hänet se, että RT sensuroi Ron Paulin haastattelun kysymyksen "Venäjän väliintuloa Ukrainassa. "Vastauksena RT julkaisi lausunnon:" Kun toimittaja on eri mieltä organisaationsa toimituksellisesta kannasta, tavallinen toimintatapa on käsitellä nämä valitukset toimittajan kanssa ja, jos niitä ei voida ratkaista, lopeta kuin ammattilainen. Mutta kun joku tekee suuren julkisen esityksen henkilökohtaisesta päätöksestään, se ei ole muuta kuin itsensä edistäminen. Toivotamme Lizille onnea valitsemallasi tiellä. "[262] Maaliskuussa 2014 Poliittis artikkelissa Wahl totesi: "Noin kaksi ja puoli vuotta. Katsoin toiselta puolelta, kun verkko tahrasi Amerikan saadaksemme Kremlin näyttämään paremmalta verrattuna, kun taas se sokeroi julmuuksia julman diktaattorin jälkeen." [254]

Kun CNN: n isäntä Brian Stelter kysyi hänen leikkeestään haastattelemasta vieraita RT: ssä, hän sanoi Luotettavat lähteet, Wahl vastasi,

He saavat nämä äärimmäiset äänet, joilla on tällainen vihamielinen näkemys länsimaista maailmaa kohtaan, erittäin ääriliikkeitä. Nämä ovat ihmisiä, joita he käyttävät. Ja kun olin ankkuripöydällä, he neuvoivat sinua munaamaan nämä vieraat ja yrittämään saada heidät, kokoontumaan, todella ampumaan pois heidän amerikkalaisvastaiset puheensa. Kuuntele, tarkoitan hallituksen korruption paljastamista. Olen kriittinen hallitusta kohtaan. Mutta tämä on erilaista. Tämä edistää sellaisen henkilön ulkopolitiikkaa, joka on juuri hyökännyt maahan, hyökännyt maahan ja valehtelee siitä, käyttää mediaa välineenä ulkopolitiikan etujensa toteuttamisessa. RT on osa Putinin propagandaverkostoa, ja se on hyvin huolestuttavaa sen vuoksi, mitä Ukrainassa tänään tapahtuu. [41]

The New York Times op-ed kolumnisti Nicholas Kristof kommentoi CNN: ää Piers Morgan Live Wahlin ja Martinin ensimmäisistä toimista, "ihaile heidän suorapuheisuuttaan, mutta tiedättehän, että päivän päätteeksi RT on venäläinen propagandavoima, enkä usko, että sillä on suurta merkitystä geopoliittisille seurauksille täällä". [263]

Entinen RT Moskovan ankkuri Stacy Bivens ja muut entiset RT -toimittajat, jotka puhuivat nimettöminä BuzzFeedin mukaan, sanoivat pahoittavansa työskentelyään verkoston puolesta, koska he eivät pitäneet verkon propagandan käytöstä. Esimerkiksi Bivensiä pyydettiin nimenomaan menemään Saksaan ja hankkimaan tarina, joka osoittaa, että "Saksa on epäonnistunut valtio". Kun hän hylkäsi, muut toimittajat lähetettiin sen sijaan. [264]

Steve Bloomfield, ulkomaan toimittaja Monokkeli kirjoitti, että RT: n "Ukrainan kattavuus ei olisi voinut olla ystävällisempi Moskovalle, jos Vladimir Putin olisi itse valinnut juoksevan järjestyksen. Vaikka Putin jatkoi teeskentelyään, ettei Krimillä ollut Venäjän joukkoja, niin myös RT." Itä-Ukraina on kuvattu rauhaa rakastavien mielenosoittajien ymmärrettäviksi toimiksi, jotka pelkäävät "kaaosta" Kiovassa. [265]

Heinäkuussa 2014 tapahtuneen Malaysia Airlinesin lennon 17 onnettomuuden jälkeen RT ryntäsi syyttämään muita koneen alaslaskusta Ukrainassa, kun ukrainalaiset taistelijat syyttivät Venäjän osallistumisesta onnettomuuteen. [266] Puhuessaan RT: n uutisista Marylandin yliopiston journalismin professori Sarah Oates sanoi: "Mutta jos aiot harjoittaa propagandaa, sinun on tehtävä se hyvin. He ovat nolottaneet itseään." [267]

Lontoossa toimiva RT: n kirjeenvaihtaja Sara Firth erosi vastalauseena verkon kattavuudesta MH17-katastrofista. Pian ennen eroamista hän twiittasi: "RT -tyylinen opas Sääntö 1: Se on AINA * Ukrainan vika ( * lisää nimi soveltuvin osin)". Hän kertoi Guardianille: "Kävelin uutishuoneeseen, ja siellä oli silminnäkijäkertomus, joka esitti väitteitä [Ukrainaa vastaan] ja analyysi, jos niin voi sanoa, studiokirjeenvaihtajamme. Se oli vain kauhistuttavaa sellaisessa tilanteessa, jossa on perheitä, jotka odottavat saavansa tietoa ja tuhoisan ihmishengen. " Hän totesi myös, että "Venäjää vastaan ​​on puolueellisuutta, mutta et vastusta väärin tekemällä vielä enemmän väärin" ja totesi: "Olen aina sanonut, että on parempi olla RT kuin ei ole tätä näkökulmaa, mutta itse asiassa tällaisella tarinalla ja tapa, jolla he raportoivat väärin, on melko vaarallista, en halua olla sen osapuoli. " [40] Seuraavassa haastattelussa hän sanoi: "Ukrainassa otat hyvin pienen osan paljon laajemmasta tarinasta, jätit kokonaan pois tarinan kontekstin, joten se, mitä päädyt ilmaan, on suoraa väärää tietoa. " Kutsumalla RT: tä "massatiedon manipulointiksi" Firth sanoi: "heillä on hyvin selkeä käsitys siitä, mitä he yrittävät todistaa". Hän totesi myös, että "Pahiten säilynyt salaisuus on, että RT on räikeää propagandaa. Olen yksi hyvin pitkästä joukosta ihmisiä, jotka ovat lähteneet samasta syystä." [267]

Seuraavana marraskuussa RT todettiin jälleen rikkovan Ofcomin puolueettomuussääntöjä. Tällä kertaa suhteessa Ukrainan kriisiin, erityisesti tapahtumiin, jotka johtivat Krimin liittämiseen Venäjään. [268] Sen toistuvista rikkomuksista erääntyy puolueettomasti sääntöjen mukaan Ofcom ilmoitti RT -johdolle ", että mahdolliset puolueettomuussääntöjen rikkomukset voivat johtaa lisäsääntelytoimiin, mukaan lukien lakisääteisten seuraamusten harkitseminen". [51]

2015–2016 Muokkaa

Tammikuussa 2015 Ofcom havaitsi RT: n (ja BBC: n) rikkovan yleisesti hyväksyttyjä standardeja koskevia sääntöjä sen jälkeen, kun oli tehty valitus ruumiiden graafisten kuvien käytöstä MH17 -onnettomuuspaikalla. [269] [270]

Maaliskuussa 2015 kokoontuneen Eurooppa -neuvoston huippukokouksen jälkeen, jossa todettiin, että tarvitaan toimia "Venäjän käynnissä olevien disinformaatiokampanjoiden haastamiseksi", Euroopan ulkosuhdehallinnon tehtävänä oli vastata. [271] Euroopan parlamentin tiedotustilaisuus merkitsee tilannetta, jota kutsutaan RT: ksi "Venäjän tärkeimmäksi kansainväliseksi media -aseeksi". [272] Myöhemmin EastStratCom-työryhmän, pienen kahdeksan virkamiehen ryhmän, kehittämä vastapropagandastrategia sisälsi EU vs. disinformaatio verkkosivustolla otsikolla "älä eksy, kysele vielä enemmän". [271] [273] [274]

Syyskuussa 2015 Ofcom havaitsi RT: n rikkovan puolueettomuussääntöjä Ukrainan ja Syyrian tapahtumissa. Se myös hyväksyi BBC: n valituksen, jonka väitteet esitettiin jaksossa Totuudenhakija että BBC Panoraama elokuva, Syyrian lasten pelastaminen, olivat väärentäneet osia raportista kemiallisesta asehyökkäyksestä Syyriassa "aineellisesti harhaanjohtavia". [50] [275] [276]

Jaksossa Totuuden etsijä, nimetty Itä -Ukrainan kansanmurha, he totesivat, että Ukrainan hallitus pommitti tarkoituksellisesti siviilejä ja murhasi ja kidutti toimittajia sekä ristiinnaulitsi vauvoja. Ukrainan armeijaa syytettiin "etnisestä puhdistuksesta" ja sitä verrattiin natsiin toisen maailmansodan aikana. Ainoa vastaus lähetyksessä esitettyihin väitteisiin oli kuvateksti, jossa sanottiin: "Kiova väittää, ettei se ole tekemässä kansanmurhaa, kiistää uhriraportit", joka ilmestyi näytölle kuuden sekunnin ajan. Ofcomin mukaan lähetyksellä oli "vähän tai ei lainkaan vastapainoa tai objektiivisuutta". [50]

Median sääntelyviranomaisen tiedottaja sanoi: "Ofcom havaitsi, että RT lähetti sisältöä, joka oli joko olennaisesti harhaanjohtavaa tai ei asianmukaisesti puolueetonta. Nämä ovat merkittäviä puutteita, ja siksi vaadimme RT: tä lähettämään kaksi selkeää lausuntoa päätöksestämme, joka korjaa nämä virheet." [277]

Lokakuussa 2015 McCain -instituutin kansainvälisen johtajuuden ihmisoikeus- ja demokratiajohtaja David J. Kramer ehdotti, että länsimaat jäädyttäisivät RT: n omaisuuden "ei sen oudon asian vuoksi", vaan osana Jukoksen osakasjuttua. [278]

Yhdysvaltain aivoriihi RAND Corporationin vuonna 2016 julkaisemassa raportissa RT kutsuttiin osaksi "laajempaa Venäjän propagandaoperaatiota", jonka nimi oli "Valheellisuuden tulipalo". Lehti kutsui "venäläisiä faux-uutisten propagandakanavia, kuten RT: tä" salakavalaksi ja että "ne näyttävät uutisohjelmilta ja niissä esiintyvät henkilöt ovat edustettuina toimittajina ja asiantuntijoina, mikä saa yleisön jäsenet todennäköisemmin pitämään uskottavuutta harhatiedoista nämä lähteet levittävät ". [279]

Heinäkuussa 2016 Ofcom havaitsi jälleen RT: n rikkovan puolueettomuussääntöjään, tällä kertaa Turkin hallituksen kohtelun perusteella. Kaksi jaksoa Maanalainen alun perin lähetettiin maaliskuussa, sisälsi väitteitä iskuista, julmuuksista ja kansanmurhista kurdeja vastaan ​​ja että "Turkki tukee ISIS: tä" tarjoamatta riittävää vastapainoa. RT: n edustajat totesivat, että verkoston "on erityisen vaikea saada Turkkia suosivia näkemyksiä ohjelmoinnistaan", koska "Venäjän ja Turkin väliset poliittiset jännitteet johtuvat siitä, että Turkin sotilaskoneet kaatoivat venäläisen sotilaskoneen marraskuussa 2015". [280] [281]

Marraskuussa 2016 Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen Washington Post raportoi, että RT ja Sputnik olivat "valtion rahoittamia venäläisiä tietopalveluja, jotka jäljittelevät riippumattomien uutisjärjestöjen tyyliä ja sävyä, mutta sisältävät toisinaan raporteissaan vääriä ja harhaanjohtavia tarinoita" ja että "RT, Sputnik ja muut venäläiset sivustot käyttivät sosiaalisen median tilejä vahvistamaan verkossa jo kiertäviä harhaanjohtavia tarinoita ". [282] Lähettää arvosteltiin Intercept, Onnija Vierivä kivi luottaa osittain analyysiin, jonka on tehnyt PropOrNot, anonyymi organisaatio, jolla ei ole mainetta tosiasioiden tarkistamisessa. [283] [284] [285]

Joulukuussa 2016 Ofcom havaitsi RT: n rikkovan puolueettomuussääntöjään kymmenennen kerran englanninkielisen kanavan käynnistämisen jälkeen. A Ylikuuluminen jakso, joka lähetettiin edellisen heinäkuun aikana, sisälsi keskustelun Naton vuoden 2016 Varsovan huippukokouksesta, jossa kaikki paneelin jäsenet ilmaisivat kriittisiä näkemyksiään. RT: n edustajat totesivat jälleen, että he eivät löytäneet ketään, jolla olisi vaihtoehtoisia mielipiteitä, jotka olisivat halukkaita osallistumaan, ja että tekstitykset, joissa on Nato-kannanotto, olisi pitänyt lisätä ennen lähetystä, mutta väärää tekstiä käytettiin vahingossa. [286] [287]

2017–2018 Muokkaa

12. tammikuuta 2017 RT lähetettiin vahingossa noin 10 minuutin ajan Yhdysvaltain julkisten asioiden palvelun C-SPANin verkkovirrassa. RT totesi, että testatessaan järjestelmiään Donald Trumpin virkaanastujaisia ​​varten sen signaali "reititettiin virheellisesti ensisijaiselle kooderille, joka syöttää C-SPAN1: n signaalin Internetiin käyttämättömän varmuuskopion sijaan". [288]

RT ilmoitti 19. tammikuuta 2017, että sitä oli tilapäisesti rajoitettu lähettämästä mediaa Facebook -sivulleen 21. tammikuuta asti sen jälkeen, kun palvelu oli ilmoittanut, että RT oli loukannut Radio Liberty's Current Now TV: n tekijänoikeuksia lähettäessään suoraviivaista Barack Obaman lopullista lähetystä. lehdistötilaisuudessa Yhdysvaltain presidenttinä. Current Time TV sanoi, ettei se ollut lähettänyt mitään erityisiä valituksia Facebookille, ja sekä RT että Current Now TV ilmoittivat saaneensa syötteensä Associated Pressiltä. Rajoitus poistettiin noin 20 tunnin kuluttua, eikä Facebook ilmoittanut virallisesti, johtuuko se teknisestä virheestä vai käytäntöongelmasta. [289] [288]

Syyskuussa 2017 Yhdysvaltain oikeusministeriö ilmoitti RT Amerikalle, että sen on rekisteröidyttävä Venäjän hallituksen ulkomaiseksi agentiksi. RT: n päätoimittaja Margarita Simonyan tuomitsi toiminnan sananvapauden loukkaukseksi. Venäjän ulkoministeriön tiedottaja uhkasi vastatoimilla amerikkalaisia ​​toimittajia vastaan. [290] [291]

RT America rekisteröi 13. marraskuuta 2017 virallisesti "ulkomaisen agentin" Yhdysvalloissa oikeusministeriössä Foreign Agents Registration Actin mukaisesti. Lain mukaan RT: n on julkistettava taloudelliset tiedot. [142] Valiokunta arvostelee tätä askelta toimittajien suojaamiseksi: "Olemme epämiellyttäviä hallitusten päättäessä, mikä on journalismi tai propaganda" [292]

Joulukuussa 2018 brittiläinen tiedotusvälineiden sääntelyviranomainen Ofcom päätti, että seitsemän RT: n lähettämää ohjelmaa 17. maaliskuuta - 26. huhtikuuta samana vuonna Salisburyn hermostoa hyökkäysten jälkeen olivat rikkoneet Yhdistyneen kuningaskunnan puolueettomuutta koskevia sääntöjä, BBC: n mukaan RT oli pettynyt Ofcomin johtopäätöksiin ". [293] [294] RT sai 200 000 punnan sakon, mutta säilytti toimiluvan Yhdistyneessä kuningaskunnassa. [295] RT kuvaili Ofcomin toimia sitä vastaan ​​"sopimattomaksi ja suhteettomaksi Ofcomin omien saavutusten perusteella". [296]

2021 Muokkaa

RT Deutschin palveluksessa oleva saksalainen toimittaja Daniel Lange lähti asemalta vastustamaan sen toimintaa vakoilemaan Aleksei Navalnya hänen ollessaan hoidossa sairaalassa Saksassa FSB: n myrkytyksen jälkeen. Langen mukaan tehtävällä ei ollut mitään tekemistä journalismin kanssa, koska häntä kehotettiin ensinnäkin testaamaan sairaalan turvallisuus, kuvaamaan sisäisten tarkastuspisteiden lukumäärä ja hänen RT -johtajansa selvästi ilmoittanut, että kerättyjä tietoja ei käytetä julkaisemiseen. Lange kuvasi myös raportointivirheitä RT: ssä, jossa toimittaja kehotti häntä valitsemaan nimenomaan kuvamateriaalin, joka näyttää "kaiken Saksan lian". [297]


Liity uuteen kommentointifoorumiimme

Liity ajatuksia herättäviin keskusteluihin, seuraa muita riippumattomia lukijoita ja näe heidän vastauksensa

1/2 Mieleenpainuvimmat hetket Yhdysvalloissa ja Venäjällä

Mieleenpainuvimmat Yhdysvaltojen ja Venäjän huippukokoukset

Kuka vilkkuu ensimmäisenä? Presidentit Putin ja Obama tuijottavat toisiaan kokouksessa Kiinassa

Mieleenpainuvimmat Yhdysvaltojen ja Venäjän huippukokoukset

Yhdysvaltain presidentti Ronald Reagan keskustelee Neuvostoliiton kommunistisen puolueen Neuvostoliiton pääsihteerin Mihail Gorbatšovin kanssa


Historiatunti: Kuinka Venäjän valloittaminen tuomitsi Ruotsin valtakunnan

Avainasia: Ruotsi oli aikoinaan mahtava ja melkein voitti Venäjän. Venäjä osallistui kuitenkin poltetun maan kampanjaan ja onnistui kestämään ja voittamaan ruotsalaiset hyökkääjät.

Kun useimmat ihmiset ajattelevat Ruotsia, he ajattelevat IKEA -huonekaluja, masentavia murhamysteerejä ja tiukan puolueettomuuden ulkopolitiikkaa.

Kuitenkin 400 vuotta sitten Ruotsi oli merkittävä sotilasvalta. Itse asiassa se oli jopa imperiumi, tosiasia, jonka on saatava nykypäivän ruotsalaiset vasemmistolaiset vapisemaan.

Nuoren kuninkaan Kustaa Adolphuksen, loistavan ja innovatiivisen sotilaskomentajan, aikana Ruotsista tuli 1600 -luvun alussa eräänlainen pohjoismainen Israel (jonka on myös saatava ruotsalaiset vasemmistolaiset ahdistumaan). Ruotsi oli köyhä, harvaan asuttu valtio, joka ei pystynyt vastaamaan suurempien kilpailijoiden, kuten Ranskan ja Venäjän, resursseihin.

Niinpä Kustaa Adolphuksen piti keksiä joustavampi ja liikkuvampi sodankäynnin muoto. Aikana, jolloin armeijat koostuivat huonosti palkatuista ja aliravituista talonpojista ja palkkasotureista, jotka todennäköisemmin ryöstivät omia kansalaisiaan kuin taistelivat vihollista vastaan, Ruotsi piti ammattimaisen ja hyvin koulutetun pysyvän armeijan.Ruotsin joukot liikkuivat taktisesti pienemmissä, joustavissa yrityksissä vihollistensa hankalan kokoonpanon sijasta. Kun 1600 -luvun armeijat olivat siirtymässä miekkoista ja hauista musketteihin ja tykistöön, Kustaa Adolphus lisäsi ruuti -aseiden määrää. Useimmilla aikakauden tykistöillä oli vähän liikkuvuutta taistelukentällä, mutta Ruotsin kuningas varusteli jalkaväkirykmentit omilla kevyillä, liikkuvilla kenttäaseillaan, jotka voisivat tukea jalkasotilaita koko taistelun ajan.

Kolmenkymmenen vuoden sodan 1618-48 aikana ruotsalaiset joukot etenivät niin etelään, että melkein valloittivat Prahan ja Wienin syvälle Keski-Eurooppaan. Heidän kruununsa oli Breitenfeldin taistelu syyskuussa 1631, jolloin protestanttinen armeija, jossa oli 23 000 ruotsalaista ja 18 000 saksia, melkein hävitti 35 000 miehen katolisen Pyhän Rooman valtakunnan ja menetti vain 5500 miestä.

Kustaa Adolphus kaatui Lutzenin taistelussa vuonna 1632 (vaikka hänen armeijansa voitti edelleen). Mutta ristiriidassa IKEA: n kaltaisten nimien kanssa, kuten Torstensonin sota, ruotsalaiset joukot menestyivät hyvin tanskalaisia, norjalaisia, hollantilaisia, puolalaisia ​​ja venäläisiä vastaan. Ruotsi otti suuren osan nykyisestä Itä -Saksasta ja Puolasta, ja siitä tuli merkittävä Baltian valta.

Ja sitten Ruotsi päätti hyökätä Venäjälle vuonna 1708.

Arvaatko miten tämä päättyy?

Pohjoinen sota 1700-1721 risti Ruotsin johtamaa koalitiota Venäjän johtamaa liittoutumaa vastaan. Ruotsalaisia ​​komensi nuori Kaarle XII, älykäs, energinen hallitsija, jota kutsuttiin "Pohjoisen leijonaksi" ja "Ruotsin meteoriksi". Mutta Venäjää johti legendaarinen Pietari Suuri, joka lopulta muutti suuren, mutta köyhän kansansa suureksi eurooppalaiseksi valtaksi. Vaakalaudalla oli ruotsalainen määräysvalta Itä- ja Keski -Euroopassa, ja mikä tärkeämpää, kuka olisi Itämeren hallitseva valta.

Kaarle XII marssi Venäjälle vain 40 000 miehen kanssa, mikä oli pieni joukko verrattuna 500 000 Napoleonin Grande Armeeen vuonna 1812 tai 3 miljoonan miehen joukkoon Hitlerin Barbarossa -operaatiossa. Sota alkoi kuitenkin ruotsalaisille hyvin. Se kaatoi Tanskan-Norjan ja Puolan-Liettuan valtakunnan sodasta. Mutta kuten myöhemmissä konflikteissa, Venäjän kolossi oli vielä taisteltava.

Silti sodan käyminen pienten, kovien armeijoiden kanssa oli strategia, joka toimi Ruotsille aiemmin. Joten miksi se ei voisi toimia uudelleen? Nykyisessä Virossa Narvassa vuonna 1700 12 000 ruotsalaista, lähes 3-1, melkein hävitti 37 000 hengen venäläiset joukot lumimyrskyssä taistelun aikana. Taistelu muistutti monella tapaa toista maailmansotaa, jossa pienemmät mutta taitavat saksalaisjoukot voittivat suurempia mutta kömpelöitä Neuvostoliiton armeijoita.

Valitettavasti ruotsalaiselle meteorille venäläiset käyttivät myös strategiaa, joka oli aina toiminut heidän puolestaan. Heidän armeijansa vetäytyivät syvälle äiti -Venäjän laajuuteen jättäen heidän jälkeensä ”palaneen maan” ja arvokkaan vähän ruotsalaisten sotilaiden ja hevosten syötäväksi. Samaan aikaan venäläiset sarakkeet väijyttivät ja tuhosivat ruotsalaisia ​​vahvistuksia, joita Charles tarvitsi kipeästi täydentääkseen armeijansa.

Sitten tuli vuoden 1709 suuri pakkanen, kylmin talvi, jonka Eurooppa oli kokenut viimeisten 500 vuoden aikana, mikä tietysti muutti Venäjän valtavaksi pakastimeksi, joka pystyi ylläpitämään ihmiselämää oikeissa olosuhteissa. Ruotsalaiselle armeijalle, joka oli vailla suojaa ja ruokaa paahdetussa maisemassa, olosuhteet olivat kaikkea muuta kuin oikeat. Yli 2000 ruotsalaista kuoli kylmään yhdessä yössä. Ne, jotka ovat nähneet valokuvia jäätyneistä saksalaisista sotilaista Moskovassa ja Stalingradissa, voivat kuvitella, miltä Tukholman pojat näyttivät.

Ruotsin valtakunnan hautakivi veistettiin Poltavan taistelussa Keski -Ukrainassa kesäkuussa 1709. Kesän suuren pakkan jälkeen Ruotsin armeija kutistui 20 000 sotilaaseen ja 34 tykkiin. Aina aggressiivinen hallitsija Kaarle XII piiritti Poltavan. Pietari puuttui asiaan 80 000 miehen avustusjoukolla. Venäjän joukot vastustivat ensin ruotsalaista syytettä (haavat olivat pakottaneet Charlesin luopumaan armeijan komennosta). Venäläiset sitten hyökkäsivät ylivoimaisella joukollaan, peittäen ja reitittämällä Ruotsin joukot.

Ruotsalaiset kärsivät noin 19 000 uhria, lähes koko joukkonsa. Myös venäläiset kärsivät. Mutta myöhemmin hyökkääjien oli opittava, että venäläiset voisivat korvata menetyksensä, kun taas hyökkääjät eivät voineet.

Charles lähti Venäjältä 543 eloonjääneen kanssa. Ruotsi menetti Baltian alueensa eikä koskaan saanut takaisin valtavaa omaisuuttaan tai sotilaallista kunniaa. Pian Ruotsin valtakuntaa ei enää ollut.

Ollakseen oikeudenmukainen pohjoisen leijonan suhteen, Kaarle XII: llä ei ollut kristallipalloa ennakoida, mitä tapahtuisi Napoleonille ja Hitlerille, kun he hyökkäsivät Venäjälle. Mielenkiintoisempi kysymys on, miksi Napoleon ja Hitler eivät oppineet Kaarle XII: n kohtalosta. On uteliasta, että 250 vuoden aikana kolme eurooppalaista kuningasta ja diktaattoria kävi kampanjaa Venäjällä talven kuollessa. Kumpikaan ei onnistunut.

Siitä huolimatta on tarina, että pian sen jälkeen, kun Napoleon hyökkäsi Venäjälle kesäkuussa 1812, tsaari lähetti kenraali Balašovin kirjeellä, jossa kehotettiin rauhaan. Kun Napoleon sanoi voittavansa Venäjän, Balašovin sanottiin varoittaneen häntä: ”Venäläiset sanovat ranskalaisten tavoin, että kaikki tiet johtavat Roomaan. Tie Moskovaan on valinta. Kaarle XII meni Poltavan kautta. ”

Michael Peck on Kansallisen edun kirjoittaja. Hänet löytyy osoitteesta Viserrys ja Facebook. Tämä ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 2016, ja se julkaistaan ​​uudelleen lukijoiden kiinnostuksen vuoksi.


Venäjän historia 14 kuuluisassa maalauksessa

Tämä maalaus on tilattu erityisesti koulun historian kirjoja varten. Sen aiheena on Venäjän valtion perustaminen. Yleisimmän teorian mukaan eronneet slaavilaiset heimot eivät voineet valita yhtä hallitsijaa ja kehottivat varangilaisia ​​tulemaan hallitsemaan heitä, jotta he voisivat yhdessä puolustaa tehokkaammin vihollisen hyökkäyksiä. Näin prinssi Rurik ja hänen veljensä saapuivat Venäjälle [Vanhaan Venäjään]. Lue lisää: Kuka perusti Venäjän ja hallitsi sitä ennen Romanovia?

2. Viktor Vasnetsov. Venäjän kaste (1890)

Tämä kuva on kopio Vasnetsovin monumentaalisesta freskosta Pyhän Vladimirin katedraalissa Kiovassa. Keskellä on prinssi Vladimir, joka kastoi Rusin ja jota nykyään kunnioitetaan pyhimyksenä ortodoksisessa kristillisyydessä. Etualalla ovat ensimmäiset kiinalaiset, jotka on kastettu Dnepr -joella. Lue lisää: Kastettiinko venäläiset KAKSI kertaa?

3. Vasily Surikov. Siperian valloitus, Yermak Timofejevitš (1895)

Yksi 1500 -luvun tärkeimmistä tapahtumista oli kasakka Ataman Yermakin Siperian valloitus ja hänen joukkojensa irrottautuminen. Maalaus kuvaa taistelua kasakkojen ja Sibirin kaanin armeijan välillä. Lue lisää Serman valloittaneesta Yermakista

4. Ilja Repin. Ivan Kauhea ja hänen poikansa Ivan, 16. marraskuuta 1581 (1883-85)

Yksi tunnetuimmista historiallisista maalauksista, kangas kertoo Ivan Kauhean pojan ja perillisen kuolemasta sen suositussa versiossa. Historioitsijat eroavat näkemyksistään siitä, miten se tapahtui, mutta Repinin ansiosta yleinen mielikuvitus juurtui käsitykseen siitä, että Venäjän tsaari löi poikansa vahingossa sauvalla riidan aikana. Tsarevitšin kuolema johti myöhemmin Rurik -dynastian kuolemaan ja vaikeuksien aikaan Venäjällä. Lue lisää: 4 syytä, miksi tsaari Ivania kutsuttiin "kauheaksi".

5. Vasily Surikov. Streltsyn teloituksen aamu (1881)

Tämä laajamittainen kangas kertoo tarinan 1300 Streltsyn [vaikutusvaltaisen Venäjän armeijan jäsenen] teloituksesta Moskovan etuoikeutetuista rykmentteistä. Näin Pietari I suhtautui hallituskautensa alussa vuoden 1698 Streltsy -kansannousun alullepanijoihin osoittaen itsevaltaista valtaansa.

6. Valentin Serov. Pietari Suuri (1907)

Kuvassa Pietarin rakentaminen ja Pietari kävelevät valloittavasti suilla, joille hän määräsi kaupungin rakentamaan. Hänen seurueensa ei voi pysyä hänen luottavaisen ja voimakkaan askeleensa mukana.

7. Nikolai Ge. Pietari Suuri kuulusteli tsarevitš Aleksei Petrovichia Pietarhovissa (1871)

Toinen dramaattinen tarina aiheesta "isät ja pojat" Venäjän historiasta. Keisari syytti poikaansa maanpetoksesta ja valmistautumisesta vallankaappaukseen Venäjällä. Tämän seurauksena Tsarevich joutui vankilaan, jossa häntä kidutettiin kuolemaan (uskotaan Pietarin tietämyksen mukaan).

8. Vasily Perov. Pugatšovin tuomio (1875)

Jemelyan Pugachev oli Venäjän historian suurimman talonpoikaiskapinan johtaja (1773-75). Pugachev, kasakka, luovutti itsensä kuolleena keisari Pietari III: na ja kokosi koko armeijan. Maalauksessa Pugachev itse suorittaa oikeutta. Taiteilija maalasi useita versioita aiheesta, koska hän ei kyennyt määrittelemään, miten Pugachev ja hänen oma asenteensa kuvattaisiin - olipa hän ollut konna tai sankari ja kinkkinen kasakka. Lisää Pugatšovin kapinasta löytyy täältä.

9. Vasily Vereshchagin. Napoleon Borodinon kukkuloilla (1897)

Suuri määrä maalauksia (samoin kuin muut taideteokset, mukaan lukien Leo Tolstoin sota ja rauha) omistettiin vuoden 1812 sodalle Napoleonin Ranskaa vastaan. Ja arvoituksellinen Napoleonin hahmo on herättänyt yleistä kiinnostusta monissa venäläisten sukupolvissa. Tässä maalauksessa Bonaparte on selvästi pettynyt Borodinon taistelun etenemiseen.

10. Grigori Myasojedov. Manifesti 19.2.1861 (1873)

Yksi Venäjän historian tärkeimmistä tapahtumista oli orjuuden lakkauttaminen. Manifesti, jossa julistetaan sen lakkauttaminen, lukee ryhmä talonpoikia, tai pikemminkin he kuuntelevat sen lukevan ainoan lukutaitoisen keskuudessaan. Lisää siitä, miten orjuuden poistaminen johtaa lopulta vuoden 1917 vallankumoukseen, löytyy täältä.

11. Valentin Serov. Keisari Nikolai II: n kruunaus Uspenskin katedraalissa (1897)

Serov maalasi monia muotokuvia tsaariperheestä ja hovin hahmoista. Venäjän viimeisen tsaarin Nikolai II: n hallituskausi päättyi katastrofiin ja hänen kuolemaansa perheensä kanssa. Mutta se alkoi myös katastrofilla - kruunajaisten jälkeen yli tuhat ihmistä kuoli Moskovassa ihastuessaan ilmaisiin matkamuistoihin.

12. Isaak Brodsky. V. I. Lenin puhui Putilovin tehtaan työntekijöiden kokouksessa toukokuussa 1917 (1929)

Petrogradin työläiskokoukset ja sitä seurannut vuoden 1917 vallankumous olivat yksi Venäjän historian keskeisistä hetkistä. Brodsky maalasi paljon aiheita Vladimir Leninin elämästä. Tässä maalauksessa Neuvostoliiton taiteilija korostaa Leninin suhdetta ihmisten kanssa.

13. Mihail Sokolov. Väliaikaisen hallituksen pidätys (1933)

Kiitos Sergei Eisensteinin elokuvasta lokakuu ja laajasti jäljennettyjä Neuvostoliiton propagandakuvia, ajatus juurtui yleiseen mielikuvitukseen siitä, että vuoden 1917 vallankumous oli ollut joukko aseistettu kansannousu, jossa vaihdettiin aseita ja väliaikaisen hallituksen perustama Talvipalatsi. Mutta todellisuudessa Talvipalatsi "otettiin" täysin rauhanomaisesti, vaikka hallitus todella kaatui - sen jälkeen Venäjän Neuvostotasavallan perustaminen ja täysin uuden aikakauden alku. Lue lisää: Todellinen tarina vuoden 1917 bolshevikkivallankumouksen takana

14. Sergei Gerasimov. Partisanin äiti (1943-50)

Monet Neuvostoliiton maalarit omistivat kankaita toiselle maailmansodalle. Suurten taistelukohtausten lisäksi taiteilijat kuvailivat myös tavallisten ihmisten sankarillisuutta. Tässä maalauksessa Gerasimov välitti kollektiivisen kuvan kaikista äideistä - maalauksen hahmo katsoo vihollista kärsimyksen leimalla kasvoillaan, mutta pään ylpeänä pystyssä.

Jos käytät jotakin Russia Beyondin sisältöä, osittain tai kokonaan, anna aina aktiivinen hyperlinkki alkuperäiseen materiaaliin.


  • VIRALLINEN NIMI: Venäjän federaatio
  • HALLITUKSEN MUOTO: Liitto
  • PÄÄOMA: Moskova
  • Väestö: 142,122,776
  • VIRALLINEN KIELI: venäjä
  • RAHA: rupla
  • ALUE: 6 592 772 neliökilometriä (17 075 200 neliökilometriä)
  • SUURIMMAT VUORET: Ural, Altay
  • Suurimmat joet: Amur, Irtysh, Lena, Ob, Volga, Yenisey

MAANTIEDE

Maailman suurin maa Venäjä on kymmenesosa maapallosta. Se kattaa 11 aikavyöhykettä kahdella mantereella (Euroopassa ja Aasiassa), ja sillä on rannat kolmella valtamerellä (Atlantilla, Tyynellämerellä ja Arktisella alueella).

Venäjän maisema vaihtelee autiomaasta jäädytettyyn rannikkoon, korkeista vuorista jättiläisiin soihin. Suurin osa Venäjästä koostuu vuoristoisista, puittomista tasangoista, joita kutsutaan stepeiksi. Kolme neljäsosaa Venäjältä hallitsevaa Siperiaa hallitsevat rönsyilevät mäntymetsät, nimeltään taigas.

Venäjällä on noin 100 000 jokea, joista osa on maailman pisimpiä ja voimakkaimpia. Siellä on myös monia järviä, mukaan lukien Euroopan kaksi suurinta: Ladoga ja Onega. Siperian Baikal -järvi sisältää enemmän vettä kuin mikään muu järvi maapallolla.

National Geographic Mapsin luoma kartta

IHMISET & amp KULTTUURI

Venäjällä on noin 120 etnistä ryhmää, jotka puhuvat yli sataa kieltä. Noin 80 prosenttia venäläisistä jäljittää syntyperänsä slaaviin, jotka asettuivat maahan 1500 vuotta sitten. Muita suuria ryhmiä ovat tataarit, jotka tulivat mongolien hyökkääjien mukana, ja ukrainalaiset.

Venäjä tunnetaan kaikkialla maailmassa ajattelijoistaan ​​ja taiteilijoistaan, mukaan lukien kirjailijat kuten Leo Tolstoi ja Fjodor Dostojevski, säveltäjät, kuten Pjotr ​​Iljitsh Tšaikovski, ja balettitanssijat, mukaan lukien Rudolf Nurejev.

LUONTO

Niin suuri kuin Venäjä on, ei ole yllätys, että siellä asuu suuri määrä ekosysteemejä ja lajeja. Sen metsät, arokset ja tundrat tarjoavat elinympäristön monille harvinaisille eläimille, mukaan lukien aasialaiset mustat karhut, lumileopardit, jääkarhut ja pienet, kanin kaltaiset nisäkkäät, joita kutsutaan pikiksi.

Venäjän ensimmäiset kansallispuistot perustettiin 1800 -luvulla, mutta vuosikymmenien sääntelemätön saastuminen on vaikuttanut moniin maan luonnonvaraisiin paikkoihin. Tällä hetkellä noin yksi prosentti Venäjän maa -alasta on suojattu suojelualueilla, joita kutsutaan zapovednikiksi.

Venäjän tunnetuin eläinlaji on Siperian tiikeri, maailman suurin kissa. Nämä Itä -Venäjän metsien alkuperäiskansojen uhanalaiset jättiläiset voivat olla 3 metriä pitkiä ilman häntäänsä ja painaa jopa 300 kiloa.

HALLINTO JA TALOUS

Venäjän historia demokratiana on lyhyt. Bolshevikit peruuttivat nopeasti maan ensimmäiset vaalit, vuonna 1917, ja vasta vuoden 1991 Boris Jeltsinin vaaleissa demokratia otti valtaa.

Venäjä on 86 tasavallan, maakunnan, alueen ja piirin liitto, jotka kaikki ovat Moskovan hallituksen hallinnassa. Valtionpäämies on kansan valitsema presidentti. Talous perustuu laajaan luonnonvarojen tarjontaan, mukaan lukien öljy, hiili, rautamalmi, kulta ja alumiini.

HISTORIA

Varhaisimmat ihmisasutukset Venäjällä syntyivät noin 500 jKr., Kun skandinaaviset muuttivat etelään Volga -joen ympärille. Nämä uudisasukkaat sekoittuivat länsimaisten slaavilaisten kanssa ja rakensivat linnoituksen, josta tuli lopulta Ukrainan kaupunki Kiova.

Kiovasta kehittyi valtakunta, joka hallitsi suurinta osaa Euroopan Venäjältä 200 vuoden ajan, ja sitten se hajosi Ukrainaan, Valko -Venäjään ja Muscovyyn. Muscovyn pääkaupunki Moskova pysyi pienenä kauppapaikkana aina 1200 -luvulle saakka, jolloin mongolien hyökkäykset etelään pakottivat ihmiset asumaan Moskovaan.

Moskovan hallitsijasta Ivan IV: stä tuli 1550 -luvulla Venäjän ensimmäinen tsaari, kun hän oli ajanut mongolit pois Kiovasta ja yhdistänyt alueen. Vuonna 1682 Pietari Suuresta tuli tsaari kymmenvuotiaana ja työskenteli 42 vuoden ajan Venäjän nykyaikaistamiseksi ja eurooppalaistamiseksi.


Venäjän koetin: Aikajana Moskovasta Muelleriin

Katsaus kaikkiin Venäjän tutkimuksen tärkeimpiin vaiheisiin kronologisesti.

Venäjän tutkimusten aikataulu

Entisen erityisasiamiehen Robert Muellerin erittäin odotettu kongressin todistus hänen tutkimuksestaan ​​Venäjän puuttumisesta vuoden 2016 vaaleihin tapahtuu keskiviikkona lähes kahden vuoden hiljaisuuden jälkeen.

Presidentti Donald Trump on toistuvasti kehottanut oikeusministeriötä käynnistämään tutkimukset FBI: n "korruptiosta", hänen presidenttikampanjansa "laittomasta seurannasta" sekä "väärennöksistä" ja "korruptoituneista asiakirjoista", joita hän edelleen vaatii aloittamaan liittovaltion tutkinnan. yhteyksiä venäläisten toimijoiden ja hänen kumppaneidensa välille.

Seuraavassa on kattava selvitys liittovaltion vastustustutkimuksesta, joka on esitetty yksityiskohtaisessa aikataulussa.

Tämä aikajana perustuu julkisesti julkistettuihin FBI: n asiakirjoihin, kongressin pöytäkirjoihin ja todistuksiin, tuomioistuimen arkistoihin ja tiettyihin tiedotusvälineiden raportteihin, jotka ABC Newsille ovat vahvistaneet asiasta tietävät lähteet. Se päivitetään, kun uutta tietoa tulee saataville.

- Kuukausina ennen vuoden 2016 presidentinvaaleja FBI paljasti Venäjän hallituksen pyrkimykset puuttua vaaleihin, ja FBI yritti arvioida vahvistamattomia väitteitä siitä, että Trumpin kumppanit auttoivat Venäjän pyrkimyksiä.

- FBI: n vasta tiedustelututkimus ei käynnistynyt "asiakirja-aineiston" takia, mutta "asiakirja-aineisto" auttoi tutkimusta ja tarjosi vahvistamattomia vinkkejä agenttien tutkittavaksi.

-Oikeusministeriön vanhempi virkamies Bruce Ohr halusi jakaa pitkän tuttavuutensa työn ja välitti "asiakirja-aineistoon" liittyvät tiedot FBI: lle. Mutta ensimmäinen tallennettu tapaaminen Ohrin ja FBI: n välillä tapahtui neljä kuukautta sen jälkeen, kun FBI aloitti tutkimuksensa, ja kokonaisen kuukauden kuluttua siitä, kun FBI käytti aikaisemmin saatuja tietoja "asiakirjoista" tukemaan Trumpin kampanjaneuvojan Carter Pagen salaista valvontaa.

- Venäjän puuttuminen vuoden 2016 vaaleihin oli ”laajaa ja järjestelmällistä”, Robert Mueller sanoi raportissaan, minkä todistaa viime vuonna koko venäläisen trollifarmin syytteeseenpano suuren osan sosiaalisen median puuttumisesta, joka tunnetaan nimellä Internet Research Agency.

VARAINEN 2013: Carter Page, josta tulee vuosia myöhemmin palkaton neuvonantaja Trumpin kampanjassa, jakaa tietoja ja tutkimuksia Venäjän kansalaisen kanssa, jota FBI myöhemmin syyttää Kremlin vakoojaksi. FBI: n mukaan vakooja nauhoitetaan salaa huhtikuussa 2013 puhumalla toisen syytetyn vakoojan kanssa pyrkimyksistä "värvätä" Page "tiedustelulähteeksi". (Page toimi yhteistyössä tutkinnan kanssa. Hän on sittemmin sanonut, että hänen viestinsä oli viatonta, ja on kieltänyt välittäneen arkaluonteisia tai yksityisiä tietoja syytetylle vakoojalle.)

KESÄKUU 2015: Donald Trump ilmoittaa ehdokkuudestaan ​​presidentiksi.

SYYSKUU 2015: Oikeanpuoleinen Washington Free Beacon pitää Washingtonissa toimivan Fusion GPS -yrityksen tekemässä oppositiotutkimuksia Trumpista saadakseen aikaan yhden muista republikaaneista, jotka ovat ehdolla GOP-ehdokkuuteen.

JOULUKUU 2015: Puolustustiedusteluviraston entinen johtaja Michael Flynn osallistuu gaalaan Moskovassa, jossa juhlitaan Kremlin tukemaa televisioverkkoa RT, joka maksoi Flynnille yli 45 000 dollaria. Flynn, joka ei liity Trumpin kampanjaan neuvonantajana vielä muutamaan kuukauteen, on kuvattu kamerassa istuen Venäjän presidentin Vladimir Putinin vieressä.

EARLY JAN. 2016: Carter Page tapaa Trumpin kampanjapäällikön Corey Lewandowskin liittyäkseen Trump-kampanjaan, ja hänestä tulee sitten "matalan tason juniori" -vapaaehtoinen ja epävirallinen ulkopoliittinen komitea, joka on sidoksissa kampanjaan.

TAMMIKUU 2016: Entinen brittiläinen vakooja Christopher Steele lähettää "hyvää uutta vuotta" -viestin jollekulle, jonka hän tuntee jo jonkin aikaa, Bruce Ohrille, oikeusministeriön järjestäytyneen rikollisuuden huumeidenvastaisen työryhmän johtajalle. Steele mainitsee myös heidän yhteisen kiinnostuksensa venäläiseen oligarkiin, jota he seurasivat yhdessä ja joka saattaa pian vierailla Yhdysvalloissa. Tehtävässään oikeusministeriössä Ohr ei ainoastaan ​​koordinoi osaston pyrkimyksiä hillitä huumekauppaa ja ulkomaisia ​​kartelleja, vaan hän toimii myös ylimmänä virkamiehenä apulaisoikeusministerin toimistossa.

FEB. 2016: Steele ja Ohr ovat yhteydessä toisiinsa ilman, että Ohrin oikeusministeriön pomot tietävät. He keskustelevat edelleen Venäjän oligarkin vierailusta Yhdysvaltoihin. Samaan aikaan Steele on työskennellyt FBI: ssä luottamuksellisena informanttina, ja FBI neuvoo häntä velvollisuuksistaan ​​informanttina, mukaan lukien hänen velvollisuutensa pitää suhde FBI: hen salassa. Hän työskentelee julkistamattomien asioiden parissa. (Julkisesti julkistetuissa asiakirjoissa FBI sanoo, että Steelen aiemmin toimittamat tiedot, jotka eivät liity Trumpiin tai Venäjän vaaleihin sekaantumiseen, on vahvistettu ja niitä on käytetty syytteeseenpanoon. Mutta asiakirjat eivät sisällä tarkempia tietoja siitä, mitä vahvistettiin tai käytettiin. )

AIKAINEN MAALISKUU 2016: George Papadopoulosista tulee Trumpin kampanjan ulkopoliittinen neuvonantaja.

14. maaliskuuta 2016: Matkalla Italiassa Papadopoulos tapaa Lontoossa asuvan professorin, joka väittää olevansa yhteydessä Venäjän hallitukseen.

24. MAALISKUUTA 2016: Lontoossa ollessaan Papadopoulos lähettää sähköpostiviestin Carter Pageille ja muille kampanjan jäsenille kertoen heille, että professori, jonka hän tapasi Italiassa kaksi viikkoa aiemmin, on esitellyt hänet Venäjän -suurlähettiläälle Englantiin ja venäläiselle naiselle, joka oletettavasti on Putinin veljentytär. Papadopoulos sanoo sähköpostissa, että nämä kaksi venäläistä voivat auttaa Trumpin ja Putinin välisen kokouksen järjestämisessä. (Sivu kertoo myöhemmin kongressitutkijoille, että hän muistaa, että Papadopoulosin sähköpostissa mainittiin, että professori oli esitellyt Papadopoulosin Venäjän hallituksen virkamiehille.)

MAALISKUU 2016: FBI haastattelee Carter Pagea hänen kontakteistaan ​​Venäjällä.

MAALISKUU 2016: Venäläiset hakkerit käynnistävät operaation murtautuakseen tietokonejärjestelmiin, jotka liittyvät Clintonin kampanjahenkilöstön, myös kampanjan puheenjohtajan John Podestan, DNC: hen ja sähköpostitileihin.

HUHTIKUU 2016: Washington Free Beacon lopettaa tutkimussopimuksensa Fusion GPS: n kanssa, kun on selvää, että Trumpista tulee ehdokas.

HUHTIKUU 2016: Tasavalta Dana Rohrabacher, R-California, tapaa Moskovassa venäläisen asianajajan Natalia Veselnitskajan kanssa. Kesällä 2016 Rohrabacher tapasi myös WikiLeaksin perustajan Julian Assangen Ecuadorin Lontoon -suurlähetystössä kuukausia ennen kuin sivusto julkaisi venäläisiltä hakkereilta saadut hakkeroidut demokraattiset sähköpostit.

TOUKOKUU 2016: DNC huomaa, että se on hakkeroitu, ja palkkaa hiljaa turva -alan yrityksen tutkimaan asiaa.

19. toukokuuta 2016: Paul Manafortista, joka liittyi alun perin Trump -kampanjaan maaliskuussa ”kampanjakongressin johtajana”, tulee kampanjapäällikkö.

TOUKOKUU 2016: Asianajotoimisto Perkins Coie palvelee DNC: n puolesta Fusion GPS: ää tutkimaan Trumpia. Tunnettuaan Steelen lähes seitsemän vuotta Fusion GPS tekee sopimuksen Steelen kanssa tutkimuksen suorittamiseksi. Fusion GPS: n johtaja Glenn Simpson on myös tuntenut Steelen yhteyshenkilön oikeusministeriössä Ohrissa useiden vuosien ajan. Simpson palkkaa Ohrin vaimon, venäläisen kielitieteen nimeltä Nellie, auttamaan tutkimuksessa ja analysoinnissa.

TOUKOKUU 2016: Papadopoulos kertoo Kreikan ulkoministerille, että venäläisillä on "likaa" Hillary Clintoniin.

3. KESÄKUUTA 2016: Brittiläinen toimittaja ja Trumpin yhteistyökumppani Rob Goldstone, joka tuli Trumpin kiertoradalle, kun hän auttoi edistämään ja hallitsemaan Miss Universum -kilpailua, lähettää sähköpostia Donald Trump Jr.: lle, jossa sanotaan, että näkyvät venäläiset "tarjoutuivat toimittamaan Trump -kampanjalle joitakin virallisia asiakirjoja ja tietoja, jotka syyttää Hillarya. " Goldstonen mukaan se on "erittäin korkea taso" ja "osa Venäjää ja sen hallituksen tukea Trumpille".

7.KESÄKUUTA 2016: Goldstone lähettää sähköpostiviestit Trump Jr: lle uudelleen ja haluaa järjestää tapaamisen Trump Jr. ja "Venäjän hallituksen asianajaja". Kaksi päivää myöhemmin Trump Jr. ja asianajaja tapaavat Trump Towerissa Trumpin vävy Jared Kushnerin ja silloisen kampanjan puheenjohtajan Paul Manafortin kanssa.

14.KESÄKUUTA 2016: Uutislähteet raportoivat laajalti, että venäläiset hakkerit, jotka työskentelevät Venäjän tiedustelupalvelujen puolesta, ovat soluttautuneet DNC: hen ja päässeet käsiksi useisiin sähköpostiviesteihin.

20.KESÄKUUTA 2016: Steele laatii raportin, jossa todetaan, että Kreml oli "viljellut [ed]" ja "vaarantanut" Trumpin, ja se "ruokki Trumpia ja hänen tiimiään arvokkaalla älykkyydellä" Hillary Clintonille ja muille.

1. heinäkuuta 2016: Steele kirjoittaa Ohrille sähköpostin ja sanoo haluavansa "epävirallisesti" keskustella jostakin "suosikkiyrityksestämme!" (On epäselvää, tarkoittiko Steele Trumpia tai venäläistä oligarkkia, josta he ovat keskustelleet aiemmin.)

AIKAINEN HEINÄKUU 2016: Simpson kuvailee olevansa huolissaan siitä, että hänen löydöllään voisi olla vaikutuksia kansalliseen turvallisuuteen, Steele ottaa yhteyttä FBI: n käsittelijäänsä. Steele tai Fusion GPS eivät kerro DNC: lle tai lakitoimistolle, että Steele ottaa yhteyttä FBI: hen.

AIKAINEN HEINÄKUU 2016: Carter Page, silloinen Trumpin kampanjan neuvonantaja, lähettää sähköpostia Corey Lewandowskille ja kampanjaneuvojille Hope Hicksille ja J.D. Gordonille kertoakseen, että hän aikoo mennä Moskovaan pitämään aloituspuheen siellä New Economic Schoolissa.

7.-8. Heinäkuuta 2016: Carter Page matkustaa Moskovaan pitämään aloituspuhetta New Economic Schoolissa. Tapahtuman jälkeen, sen mukaan, mitä hän myöhemmin kertoo kongressitutkijoille, hän "lyhyesti" puhuu Venäjän varapääministerin Arkadiy Dvorkovichin kanssa ja he vaihtavat "mukavia nautintoja". Pian lyhyen tervehdyksen jälkeen hän lähettää Trumpin kampanjan jäsenille sähköpostiviestin, jossa sanotaan: ”Yksityisessä keskustelussa Dvorkovich ilmaisi vahvan tukensa Trumpille ja halun työskennellä yhdessä parempien ratkaisujen kehittämiseksi vastauksena monenlaisiin nykyisiin kansainvälisiä ongelmia. ” (Kongressin tutkijat siteeraavat tätä osaa sähköpostista myöhemmin haastattelussa Page: n kanssa.)

8. heinäkuuta 2016: Carter Page lähettää sähköpostiviestin kampanjan jäsenille Tera Dahlille ja J.D. Gordonille sanoen, että hän "sai" "uskomattomia oivalluksia ja tiedotusta" "muutamilta Venäjän lainsäätäjiltä ja Venäjän presidentin hallintoelimiltä". (Sivu kertoo myöhemmin kongressitutkijoille, että hän viittasi kyseisessä sähköpostissa siihen, mitä hän oli kuullut julkisissa puheissaan.) Puhuessaan Moskovassa hän pitää yhteyttä jopa kymmeneen venäläiseen tutkijaan ja muihin siellä tapaamiinsa.

Heinäkuu 2016: Australialainen diplomaatti varoittaa FBI: ta Papadopoulosista, joka väitti saaneensa tietää, että Venäjän hallitus sai "likaa" Hillary Clintonista.

HEINÄKUU 2016: Ulkoministeriön virkamiehelle Victoria Nulandille näytetään osia Steelen raporteista. (On epäselvää, kuka näyttää raportit.)

19. heinäkuuta 2016: Steele kokoaa Fusion GPS -raportin, jossa sanotaan ”Trumpin neuvonantaja Carter Page [piti] salaisia ​​kokouksia Moskovassa” kahden Vladimir Putinin yhteistyökumppanin kanssa. Yhdessä näistä tapaamisista Pagen väitettiin väittävän, että Kreml voisi antaa Trumpin kampanjalle "kompromat" -asiakirjan - kokoelman tinkimätöntä tietoa - Hillary Clintonista. (Sivu on sittemmin julkisesti kiistänyt tämän ja kuvaillut Steelen tietoja "valheiksi".)

HEINÄKUU 2016: Steele kokoaa toisen raportin, jossa hän sanoo löytäneensä "lisää todisteita laajasta salaliitosta Trumpin kampanjatiimin ja Kremlin välillä". Raportin mukaan väitettyä ”yhteistyötä” hallitsi Trumpin puolella republikaanien ehdokkaan kampanjajohtaja Paul Manafort, joka käytti ulkopoliittista neuvonantajaa, Carter Pageia ja muita välittäjinä. Raportissa väitetään myös, että "Trump-kumppani myöntää Kremlin DNC-sähköpostien äskettäisen ilmestymisen takana WikiLeaksissa". (Manafort on sittemmin kieltänyt osallistumisensa salaiseen yhteistyöhön, ja Page on toistuvasti kiistänyt olevansa venäläinen agentti. Raportti oli vain yksi niistä kymmenistä, jotka lopulta käsittivät nykyään ”asiakirja -aineiston”. Yhdysvaltain tiedustelupalveluyhteisö on sittemmin vahvistanut Venäjän tavoitteet kylvää ristiriitaa Amerikassa ja yhteydenpito Trumpin kumppaneihin, mutta monia Steelen raporttien erityisiä väitteitä ja yksityiskohtia ei ole vielä vahvistettu, ainakin julkisesti.

21. heinäkuuta 2016: Strzok lähettää tekstiviestin FBI: n asianajajalle, kutsuen Trumpia "katastrofiksi" ja ihmetellen "kuinka epävakaa hänen presidenttikautensa olisi". Tämä viesti tulee sen jälkeen, kun Strzok on kutsunut Trumpia "idiootiksi" aiemmissa tekstiviesteissä FBI: n asianajajalle.

22. heinäkuuta 2016: WikiLeaks julkaisee kymmeniä tuhansia DNC: ltä varastettuja sähköposteja.

25. heinäkuuta 2016: "Mene Assangeen", entinen epävirallinen Trump-kampanjan neuvonantaja Roger Stone kirjoittaa InfoWars Washingtonin toimiston entisen johtajan Jerome Corsin osana monipäiväistä sähköpostivaihtoa ja huomauttaa, että WikiLeaks valmistautuu julkaisemaan sähköpostit, jotka "käsittelevät [Clintonin] säätiötä, väitetysti. " Stone oli palkannut Corsin tekemään tutkimusta ennen vaaleja.

Myöhemmin samassa kuussa Stone ehdottaa Corsin lähettävän Lontooseen asuvan konservatiivisen kirjailijan nimeltä Ted Malloch tapaamaan Assangea.

Yksi elokuun alussa lähetetty sähköposti näyttää viittaavan siihen, että Corsi onnistui luomaan viestintälinjan Assangelle ja ilmoitti myöhemmin Stoneille odottamattomista tiedoista, jotka erityisasiamies on väittänyt toimittaneen WikiLeaksille hakkerin toimesta, joka liittyy Venäjän armeijaan.

Corsi vastaa Stoneen yksityiskohdilla, jotka näyttävät kuvaavan hakkeroitua materiaalia, jota WikiLeaks valmistautui julkaisemaan. "Sana on [meidän] ystävämme suurlähetystössä" - viittaus Assangeen - "suunnittelee vielä kaksi kaatopaikkaa. Vaikutuksen on tarkoitus olla erittäin tuhoisaa", Corsi kirjoitti. "Aika antaa enemmän kuin Podestan paljastua kuin sängyssä vihollisen kanssa, jos he eivät ole valmiita pudottamaan HRC: tä. Se näyttää olevan peli, jota hakkerit ovat nyt tekemässä."

30. heinäkuuta 2016: Steele, Ohrin ja Ohrin vaimo Nellie tapaavat aamiaisen Washingtonissa. Aamiaisen jälkeen Steele lähettää sähköpostia Ohrille sanoen: "Glenn [Simpson] puhuu mielellään sinulle tästä, jos se auttaisi."

31. heinäkuuta 2016: FBI aloittaa vastatiedustelututkimuksen. Veteraani -agentti Peter Strzok, FBI: n vasta -tiedusteluosaston päällikkö, on määrätty johtamaan tutkimusta.

ENNEN AUG. 2016: Steele kokoaa vähintään kaksi raporttia "kasvavasta vastatoimesta" korkean tason venäläisissä riveissä siitä, onko DNC-hakkerointi mennyt liian pitkälle, ja "Venäjän taktiikan kehittymisestä Trumpia tukevassa, Clintonin vastaisessa operaatiossa". Yhdessä näistä raporteista mainitaan lyhyesti Carter Page, jossa väitetään, että Kreml maksoi "epäsuorasti" hänelle ja useille muille amerikkalaisille matkustaakseen äskettäin Moskovaan. Sivu on sittemmin kiistänyt tehneensä väärin.

AUG. 8, 2016: FBI: n asianajaja lähettää Strzokille tekstiviestin, jossa kysytään: ”[Trumpista] ei koskaan tule presidenttiä, eikö? Aivan ?! " Strzok vastaa: ”Ei. Ei hän ei ole. Lopetamme sen. "

AUG. 19, 2016: Paul Manafort erosi Trumpin kampanjajohtajana. Kolme päivää myöhemmin Steele laatii raportin Manafortin oletetusta "kuolemasta" ja siitä, mitä hän kuvailee Putinin huolenaiheeksi siitä, että Manafortille väitettyjä "takapotkuja" ei piilotettu kunnolla.

AUG. 22, 2016: Simpson lähettää sähköpostia Ohrille ja pyytää Ohria soittamaan. He ottavat yhteyttä, mutta on edelleen epäselvää, mistä Simpson halusi keskustella.

AUG. ENNEN AIKAA. 2016: Entinen, epävirallinen Trump -kampanjan neuvonantaja Roger Stone kommunikoi Twitterin välityksellä hakkereiden kanssa DNC: stä varastetuista asiakirjoista. On epäselvää, tietääkö hän, että he ovat venäläisiä. 21. elokuuta 2016 hän twiittasi Clintonin kampanjan johtajasta John Podestasta sanoen: "pian [on] Podestan aika tynnyrissä".

ENNEN SYYSKUUTA 2016: Carter Page keskustelee ainakin yhden Venäjän kansalaisen kanssa ajatushautomon tai vastaavan projektin käynnistämisestä sekä venäläisten että amerikkalaisten rahoittamalla rahalla.

AIKANA KESKI-SEPT. 2016: Fusion GPS ohjaa Steeleä jakamaan havaintonsa median edustajille.

SEPT. 2016: Steele kertoo Ohrille, että hän on "epätoivoinen siitä, että Donald Trump ei tule valituksi" ja on "intohimoinen siitä, että [Trump] ei ole presidentti", kuten Ohr muistuttaa myöhemmin muistiinpanoissaan.

SEPT. 14, 2016: Steele kokoaa kaksi raporttia, joissa keskustellaan Putinin ulkomaanyhteyksistä ja ”tiedotusvälineiden paljastumisesta Moskovan puuttumisesta Yhdysvaltain presidentinvaalikampanjaan”. Raportissa ei mainita tai keskustella Trumpin kampanjakumppaneista.

KESKI-SEPT. 2016: Strzok, joka on ylennetty FBI: n vakoiluosaston apulaisjohtajaksi, saa tietää Steelen raporteista ja heidän väitteistään. (Tämä ajoitus on hänen myöhemmän todistuksensa mukaan kongressille.)

SEPT. 21, 2016: Steele lähettää sähköpostia Ohrille sanomalla, että hän "haluaa tavata". He syövät aamiaisen Washingtonissa kaksi päivää myöhemmin.

SEPT. 23, 2016: Tiedotusvälineiden mukaan Yhdysvaltain viranomaiset tutkivat Carter Pageä ja voivatko hän olla sidoksissa Venäjän pyrkimyksiin vaikuttaa tuleviin presidentinvaaleihin. Mainitsematta Steelea tai hänen raporttejaan, ainakin yhdessä artikkelissa sanotaan, että viranomaiset ovat saaneet tiedusteluraportteja, joissa väitetään, että kun hän oli Moskovassa heinäkuussa 2016, hän tapasi kaksi Venäjän virkamiestä. Page kiistää toimineensa Venäjän hallituksen palveluksessa.

SEPT. 25, 2016: Carter Page lähettää kirjeen FBI: n johtajalle James Comeylle, jossa viitataan kahden päivän aikaisempien tiedotusvälineiden väitteisiin ja kiistetään ne.

LATE SEPT. 2016: Carter Page jättää Trumpin kampanjan.

MMA. 7, 2016: WikiLeaks julkaisee venäläisten hakkereiden varastamat sähköpostit Clintonin kampanjajohtajan John Podestan henkilökohtaiselta sähköpostitililtä.

MMA. 7, 2016: DHS ja kansallisen tiedustelun johtaja James Clapper antavat julkisen lausunnon, jossa sanotaan: "Yhdysvaltain tiedustelupalvelu on varma, että Venäjän hallitus ohjasi" DNC -hakkerointia.

MMA. 2016: Steele menee ulkoministeriöön kertomaan siellä oleville virkamiehille raporteistaan. (Nuland ei ole läsnä.)

MMA. 12, 2016: Steele laatii raportin, jossa sanotaan, että "ostajan katumus" oli käynnissä Venäjällä Trumpin tukemisesta. Raportissa ei mainita tai keskustella Trumpin kampanjakumppaneista.

MMA. 18, 2016: Steele laatii raportin, jossa sanotaan, että lähde oli "vahvistanut [Putinin liittolaisen] salaisen kokouksen Moskovassa Carter Page'n kanssa heinäkuussa". Raportin mukaan Page ilmaisi kokouksen aikana kiinnostuksensa sopimukseen: vastineeksi ”osuudesta” kansainvälisessä liiketoiminnassa Trump kumoaisi Venäjää koskevat pakotteet. Vaikka Page kertoi ABC Newsille huhtikuussa 2017, että hän oli Venäjän -matkan aikana saattanut puhua ohimennen korkean virkamiehen kanssa, hän sanoi, että muissa keskusteluissa kysymys pakotteiden keventämisestä saattoi nousta esille, mutta ”jos oli, niin ei jotain mitä tarjoan tai jota joku pyytää. ”

MMA. 18, 2016: Steele lähettää sähköpostia Ohrille varhain aamulla sanoen, että hänellä on "jotain kiireellistä" keskusteltavaksi. He puhuvat Skypen kautta.

MMA. 19 JA MMA. 20, 2016: Steele kokoaa kaksi raporttia, joiden mukaan Trumpin pitkäaikainen henkilökohtainen asianajaja Michael Cohen tapasi Kremlin virkamiehiä kuukausia aiemmin Prahassa. Raporttien mukaan kokous pidettiin elokuussa, ja sen tarkoituksena oli rajoittaa vahinkoa, joka aiheutuu "Trumpin ulkopoliittisen neuvonantajan Carter Pagen Moskovan salaisista tapaamisista Moskovan [Venäjän] hallintoelinten kanssa heinäkuussa 2016". Cohen on kiistänyt raportit.

LATE LOKA. 2016: Steele jatkaa havaintojensa jakamista FBI: lle.

MMA. 21, 2016: FBI jättää hakemuksen Foreign Intelligence Surveillance Courtille ja etsii valtuuksia valvoa salaa Carter Pagen viestintää. Sovelluksessa mainitaan Papadopoulos, keskustellaan Venäjän pyrkimyksistä rekrytoida Page vuonna 2013, kerrotaan Steelen tiedot sivusta, viitataan uutisraportteihin Pagen ja muiden Trumpin kampanjan työntekijöiden sympaattisesta sävystä Venäjää kohtaan ja esitetään 28 sivun arvosta lausuntoja, jotka ovat edelleen salassa. Sovelluksessa sanotaan: "FBI uskoo, että Venäjän hallituksen toimia koordinoidaan Pagen ja mahdollisesti muiden [Trumpin] kampanjaan liittyvien henkilöiden kanssa." Sovellus toteaa myös, että Steele ja Fusion GPS etsivät "todennäköisesti tietoja, joita voitaisiin käyttää Trumpin vähättelyyn". FBI: n ja oikeusministeriön vanhemmat virkamiehet, mukaan lukien varapääministeri Sally Yates, allekirjoittavat hakemuksen. George W. Bushin liittovaltion penkille nimittämä tuomari Rosemary Collyer hyväksyy valvonnan. (Sivu on sittemmin väittänyt "valheita kavalta asiakirja -aineistosta. Aloitti koko jutun minua vastaan.")

MMA. 28, 2016: FBI: n johtaja James Comey lähettää kirjeen kongressille sanomalla, että FBI avaa Hillary Clintonin sähköpostitutkimuksen uudelleen.

PÄÄLLÄ TAI LYHYESTI LOKAN JÄLKEEN. 28, 2016: Steele on järkyttynyt siitä, miten Comeyn kirje voi vaikuttaa tuleviin vaaleihin, jaa raporttinsa Mother Jones -lehden toimittajan kanssa. Äiti Jones ottaa sitten yhteyttä FBI: n tiedottajaan kommentoimaan ja julkaisee tarinan 31. lokakuuta 2016. Saatuaan tietää Steelen yhteydestä toimittajaan ja paljastuneensa Steelen suhteesta FBI: hen FBI keskeyttää viipymättä suhteensa Steeleen.

MARRASKUU. 8, 2016: Vaalipäivä. Trump valitaan presidentiksi.

AIKAINEN MARRASKUU 2016: Steele lakkaa toimimasta Fusion GPS: llä.

MARRASKUU. 21.22.2016: Ohr puhuu FBI: n virkamiesten kanssa.Senaatin oikeuskomitean toimittamien tietojen mukaan tämä on ensimmäinen tunnettu yhteys Ohrin ja FBI: n välillä Steelen tiedoista. (Strzok kertoo myöhemmin kongressille, että hän ja Ohr puhuivat jopa viisi kertaa vuoden 2016 lopulla ja vuoden 2017 alussa. Ohr ei anna Strzokille mitään asiakirjoja Strzokin mukaan.)

JÄLKEEN NOV. 24, 2016: Steele ja Simpson Fusion GPS: stä ovat huolissaan siitä, että kukaan "korkean tason hallituksella ei ollut tietoinen Chrisin keräämistä ja FBI: lle toimittamista tiedoista", kuten Simpson myöhemmin esittää House -tutkijoille. Joten Steele ehdottaa, että Fusion GPS: n Simpson muodostaa uudelleen yhteyden Ohrin kanssa.

DEC. 5, 2016: Ohr puhuu jonkun kanssa FBI: ssä. Senaatin oikeuskomitean parhaiden republikaanien mukaan tämä keskustelu kattaa Ohrin yhteydet Steeleen.

DEC. 2016: Koko tämän kuukauden aikana Simpson of Fusion GPS on toistuvasti yhteydessä Ohriin. (On vielä epäselvää, mistä he keskustelivat.)

DEC. 9, 2016: Senaattori John McCain, R-Ariz., Antaa kopiot Steelen raporteista, jotka hän sai FBI: n johtajalle James Comeylle.

DEC. 12, 2016: Ohr puhuu jonkun kanssa FBI: ssä. Senaatin oikeuskomitean parhaiden republikaanien mukaan tämä keskustelu kattaa Ohrin yhteydet Steeleen. FBI laatii "302" -raportin - vakiokertomuksen, jota käytetään haastattelun muistiinpanojen yhteenvetoon. Raportissa esitetään tiedot tämän päivän kokouksesta ja kahdesta edellisestä FBI: n tapaamisesta Ohrin kanssa. Se on ensimmäinen useista muista "302" -raporteista, jotka on jätetty Ohrista.

DEC. 13, 2016: Steele laatii raportin, jossa esitetään "lisätietoja Trumpin kampanjatiimin, Kremlin ja siihen liittyvien hakkereiden välisestä salaisesta vuoropuhelusta Prahassa".

DEC. 20, 2016: Ohr puhuu jonkun kanssa FBI: ssä. Senaatin oikeuskomitean parhaiden republikaanien mukaan tämä keskustelu kattaa Ohrin yhteydet Steeleen. FBI on laatinut toisen ”302” -raportin.

DEC. 29, 2016: Flynn, joka on nyt Trumpin neuvonantaja, puhuu Venäjän suurlähettilään Sergei Kislyakin kanssa Obaman hallinnon edellisenä päivänä ilmoittamista pakotteista Venäjää vastaan. Flynn keskustelee keskustelusta muiden siirtymäkauden jäsenten kanssa ja kysyy heiltä, ​​mitä hänen pitäisi kertoa Kislyakille pakotteista. Sen perusteella, mitä muut siirtymäjäsenet kertovat hänelle, Flynn kehottaa Kislyakia varmistamaan, ettei Venäjän hallitus eskaloi tilannetta. (Flynn myöntää myöhemmin tämän kaiken liittovaltion tuomioistuimessa.)


Lyhyt katsaus Venäjän ja Georgian suhteiden historiaan

MASKVA-Mielenosoittajien ja poliisin välisissä yhteenotoissa entisen Neuvostoliiton Georgian pääkaupungissa yli 200 ihmistä on loukkaantunut. lainsäätäjiä Tbilisissä.

Taistelut heijastuivat pitkään jännittyneisiin jännitteisiin Venäjän ja Georgian välillä.

Katsaus Venäjän ja Georgian suhteiden keskeisiin tapahtumiin:

1801 - Venäjän keisarikunta siirtyy liittämään Georgian vuosisatojen ottomaanien ja persialaisten vallan jälkeen. Venäjän joukot voittivat Persian armeijan sodan 1804-1813 aikana.

1918 - Georgia julistaa itsenäisyytensä Venäjän valtakunnan kaatumisen jälkeen.

1921 - Puna -armeija miehittää Georgian ja luo pohjan sen liittämiselle Neuvostoliittoon.

1990-Neuvostoliiton joukot hajottavat julmasti itsenäisyyttä puolustavan mielenosoituksen Georgian pääkaupungissa, jolloin 21 kuoli ja satoja loukkaantui.

1991 - Georgia itsenäistyi Neuvostoliiton hajoamisen keskellä.

1991-1992-Georgia menettää hallintansa osassa Etelä-Ossetian maakuntaa separatistisen konfliktin jälkeen. Venäjän rauhanturvaajat lähetetään alueelle.

1992-1993-Toinen Georgian maakunta Abhasia taistelee eroamisesta Georgiasta ja itsenäistyy tosiasiallisesti Moskovan tuella.

2008 - Georgian presidentti Mikheil Saakašvili aloittaa hyökkäyksen palauttaakseen Georgian hallinnan Etelä -Ossetiaan. Venäjä reagoi lähettämällä joukkoja, jotka ryöstävät Georgian armeijan viiden päivän taistelussa. Moskova tunnustaa sitten sekä Etelä -Ossetian että Abhasian itsenäisiksi valtioiksi ja perustaa niihin sotilastukikohtia. Venäjä ja Georgia katkaisevat diplomaattisuhteet ja niiden taloudelliset siteet jäädytetään.

2012 - Georgian unelma -puolue Georgian tytär Bidzina Ivanishvilin johdolla, joka on hankkinut omaisuutensa Venäjällä, voittaa Saakašvilin kansallisen liikkeen parlamenttivaaleissa. Georgian uusi hallitus alkaa vähitellen palauttaa taloudelliset ja muut siteet Moskovaan.


Venäjä "tuskin" hyökkää Ukrainaan huolestuttavien sotilaslähetysten jälkeen, analyytikot sanovat

Linkki kopioitu

Putin: Ison -Britannian ja rsquos -asiantuntijan sekä heikkouden ja rsquo -kohdan asiantuntija Venäjälle

Kun tilaat, käytämme antamiasi tietoja lähettääksemme sinulle nämä uutiskirjeet. Joskus ne sisältävät suosituksia muista aiheeseen liittyvistä uutiskirjeistä tai palveluistamme. Tietosuojailmoituksessamme kerrotaan tarkemmin siitä, miten käytämme tietojasi ja oikeuksistasi. Voit peruuttaa tilauksen milloin tahansa.

Moskova on lähettänyt yli 100 000 Venäjän sotilasta Ukrainan rajalle ja liittänyt Krimin, EU: n ulkoministerit ovat väittäneet. Mutta Brysselissä sijaitsevan kansainvälisen kriisiryhmän (ICG) kansalaisjärjestön analyytikot uskovat, että Venäjän joukkojen laajamittainen hyökkäys Ukrainan alueelle on epätodennäköistä.

Nousussa

Analyytikot julkaisivat raportin Venäjän ja Ukrainan konfliktista ja ehdottivat, että Moskovan ja rsquosin sotilaslähetysten ei ole tarkoitus laukaista suoraa sotaa.

He sanoivat: & ldquo Huolimatta venäläisten panssarivaunujen kuljettamisesta kohti rajaa, näyttää siltä, ​​että on epätodennäköistä, että veriset taistelut, jotka järkyttivät Itä -Ukrainan alueita vuosina 2014 ja 2015, toipuvat välittömästi.

& ldquoTroop -numerot ja asennot ovat huolestuttavia, mutta eivät sovi hyökkäyksen malliin.

Se sanoi, että joukkojen muodostaminen voisi luoda pohjan pysähdykselle, jossa Ukrainan on valittava, onko tekemättä mitään toistuvien provokaatioiden edessä ja toimimalla vastauksena, mitä Moskova voisi pitää tekosyynä laajentaa edelleen. & ldquo

Venäjä -uutiset: Analyytikot sanovat, että hyökkäys Ukrainaan on todennäköisesti epätodennäköistä ja rsquo huolimatta siitä, että Moskovan joukot ovat kotoisin ja rsquo (Kuva: PA)

Venäjä -uutiset: ICG: n mukaan Venäjä saattaa olla epäluotettava & rsquo, koska Minskin sopimuksen kanssa ei ole edistytty (Kuva: GETTY)

LUE LISÄÄ

Raportin mukaan Minskin sopimukset, jotka solmittiin Moskovan ja Kiovan välillä vuoden 2015 alussa lopettaakseen taistelut Krimin ja rsquosin liittämisestä, suosivat Venäjää.

Sopimuksen mukaan Ukrainan on ensin annettava paikallinen itsehallinto, erityisasema ja rdquo & ndash alueille, jotka ovat nyt Venäjän tukemien joukkojen hallussa, ennen kuin Moskova lopettaa sotilaallisen tuen separatisteille.

Molemmat osapuolet ovat viivästyneet Minskin sopimusten täyttämisessä, jotka ICG: n mukaan ovat luottaneet ja vahvistaneet Venäjää.

He lisäsivät: & ldquoVenäjä & rsquos viimeaikaiset joukkojen liikkeet ja retoriikka viittaavat siihen, että se saattaa olla yhä turhautunut, ja ehkä yrittää saada Ukrainan tekemään myönnytyksiä.

& ldquoMoskova voi toivoa, että voiman lisäämisen ja venäläisen retoriikan yhdistelmä kansalaisten ja kansalaisten suojaamisesta & rdquo saa Kiovan miettimään kahdesti vastausta, jos Venäjän tukemat joukot, joita tulitauko ei sido, hakevat taktisia etuja.

& ldquo Vaikka uusi etuvartio Voronezhissa näyttää väliaikaiselta, sää lämpenee, joukot voivat jäädä sinne ainakin syys-syyskuussa suunniteltuihin Venäjän ja Valko-Venäjän harjoituksiin asti.

& ldquo Kreml voi toivoa, että länsimaiset vastaukset lähetyksiin osoittavat jälleen, että kaikesta retoriikasta huolimatta yksikään länsivaltio ei tule Ukrainaan ja rsquos -apuun, jos se joutuu kasvavaan sotilaalliseen uhkaan. & rdquo

Venäjä -uutiset: Analyytikot sanoivat, että joukkojen siirtäminen Ukrainan itäpuolelle voi saada Ukrainan tekemään myönnytyksiä ja rsquo Minskin sopimukseen (Kuva: PA)

Venäjä -uutiset: Vladimir Putin varoitti länsiä ylittämästä Moskovan ja rsquos -linjan ja rsquon jännitteiden keskellä Ukrainan ja Aleksei Navalnyn suhteen (Kuva: PA)

Se tapahtuu sen jälkeen, kun Venäjän presidentti Vladimir Putin on varoittanut länsimaita toimista, jos ne ylittävät halutun rajan ja rdquon.

Yhdysvaltojen, Ison -Britannian ja EU: n Moskovalle antamien varoitusten jälkeen Ukrainasta ja vankilassa olevan oppositiojohtajan Aleksei Navalnyn kohtelusta presidentti sanoi: & ldquo Emme halua polttaa siltoja, mutta jos joku tulkitsee hyvät aikomuksemme heikkoudeksi, reaktiomme on epäsymmetrinen, nopeaa ja ankaraa.

"Päätämme itse jokaisessa tapauksessa, missä punainen viiva on. & Rdquo

Tuhannet venäläiset ovat protestoineet Navalny & rsquos -vankeutta vastaan ​​raporttien mukaan, että hän on vakavasti sairas ja rdquo.

Venäjä -uutisia: Yhdysvallat on tuominnut joukkojen siirron Krimille ja Ukrainan itäpuolelle (Kuva: EXPRESS)

Venäjä -uutisia: Moskova on sanonut, ettei halua sotaa, ja valmistautuu vuosittaisiin sotilasharjoituksiin (Kuva: EXPRESS)

Yhdysvaltain presidentti Joe Biden ja viranomaiset ovat tuominneet Moskovan sen sotilaallisista sotaharjoituksista Ukrainan lähellä.

Pentagonin lehdistösihteeri John Kirby kertoi maanantaina toimittajille, että Moskova on kerännyt alueelle enemmän joukkoja kuin silloin, kun se hyökkäsi ja valloitti Krimin seitsemän vuotta sitten.

Biden määräsi myös rangaistuksia 32 venäläiselle henkilölle ja yhteisölle ja karkotti 10 diplomaattia viime vuoden SolarWinds -hakkerin ja väitetyn sekaantumisen vuoksi Yhdysvaltojen vaaleihin.

Presidentti sanoi tiedotustilaisuudessa viime viikolla: & ldquoJos Venäjä häiritsee edelleen demokratiamme, olen valmis ryhtymään lisätoimiin vastataksemme.

& ldquo Minun velvollisuuteni Yhdysvaltain presidenttinä on tehdä niin. & rdquo


Katso video: Where did Russia come from? - Alex Gendler